english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Er is hoop zonder christenfundamentalisme
Krijtje van de Stoep - 09.02.2005 11:01

Vind je ook dat elke vorm van vrouwendiscriminatie als geweld tegen vrouwen bestreden moet worden?
En dat niet alleen moslimfundamentalisten, maar ook christenfundamentalisten een erg repressieve invloed hebben?
Lees onderstaand stuk eens, mail een reaktie naar anti sgp, en... sluit je aan bij anti sgp.


ER IS HOOP ZONDER CHRISTENFUNDAMENTALISME:

Christenfundamentalisme:

Doordat de laatste jaren in westerse landen het moslim zijn in toenemende mate en vergaand geassocieerd wordt met terrorisme en vrouwenhaat, en er veel druk is om de rechten van moslims in te perken, lijkt het rechtvaardig ook eens kritisch naar het extremisme binnen het christendom te kijken.
Als er b.v. in de moskee gecontroleerd wordt of er geen sprake is van opruiende discriminerende taal, is het dan ook niet logisch op te letten wat de zwaar gereformeerde dominee te melden heeft?
En als van moslims volledige aanpassing aan mainstream normen en waarden wordt geeist, waarom worden blanke christelijke enclaves waar mensen die niet blank, zwaar gereformeerd en hetero zijn vreemd worden aangekeken of genegeerd er niet op gewezen dat ze zich aan moeten passen aan de multiculturele realiteit?
Als er zoveel verzet is tegen de komst van politieke moslimpartijen, waarom schaffen we dan niet ook de SGP af?

Moslims bekritiseren is in, maar er is nauwelijks kritiek op de discriminerende houding van christenfundamentalisten.
Toch maakt de staatkundig gereformeerde partij zich zorgen dat de kritische blik op antidemocratische invloeden van religie ook op hen gefocusd zal worden.
Sgpers ergeren zich dan ook aan mensen die het onrechtvaardig vinden als moslims in alle opzichten als problematisch en staatsgevaarlijk worden geportretterd terwijl de achterlijke, lang niet geringe invloed van christenfundamentalisme totaal verzwegen blijft.

VS regering promoot christenfundamentalisme:

Is fundamentalisme op zichzelf iets wat bestreden moet worden?
In principe en in theroie niet. In de praktijk blijkt fundamentalisme vaak respectloos met andere waarden om te gaan, en daar moet wel tegen opgetreden worden.
Als iemand zijn of haar bijbel letterlijk na wil leven zonder daar anderen mee lastig te vallen is er geen reden intolerant te zijn. Maar christenfundamentalisme is behept met een flinke dosis zendingsdrang, bemoeizucht en streberigheid.

George Bush, om electorale reden getransformeerd tot born again christian, voert wereldwijd een dure campagne voor abstinence only sex education. Het gebruik van voorbehoedsmiddelen en condooms wordt afgeraden en abortus is uit den boze.
’De enige manier om veilige sex te hebben is een monogame relatie na het huwelijk.” Is de strekking.
I*n de VS is het een trend die aanslaat onder evangelische jongeren. Zie ook http:www.silverringthing.org
Als deze jongeren toch zwanger raken hebben ze weinig andere keus dan te trouwen. Abortus is in die kringen taboe en is in een toenemend aantal VS staten sowieso niet mogelijk zonder toestemming van beide ouders van het zwangere meisje.
Tegen abortus voert Bush2 een kruistocht.
Alle door hem benoemde rechters in de VS zijn antichoice.
Hij spreekt zich publiekelijk zeer fel uit tegen abortus, heeft dit onderdeel van de gezondheidszorg zelfs in een speech op Roe van Wade herdenkingsdag vergeleken met terrorisme:
“On september 11 we saw clearly that evil exists in the world and that it does not value life. Now we are engaged in a fight against evil and tyranny to preserve and protect life.”
Deze president die er prat op gaat “terrorismebestrijder” te zijn geeft openlijk steun aan antiabortusdemo’s waar terroristen van “the army of God” prominent aanwezig zijn. Zij plegen moorden op medewerkers van geboorteregelingsklinieken en aanslagen op homobars.
Toen Bush2 Irak veroverd had was 1 van de eerste dingen die hij regelde een clausule in de wet; abortus verboden.

Ook bezuinigt hij stelselmatig op toegankelijkheid van voorbehoedsmiddelen. Fondsen , klinieken en organisaties die hiervoor zorgen (zowel in VS als in ontwikkelingslanden)raken sinds zijn benoeming stuk voor stuk hun subsidie kwijt. Andere westerse landen nemen hierin een voorbeeld aan Bush.
De fundamentalistisch katholieke missie sluit naadloos aan bij deze trend door voorbehoedsmiddelen en condooms af te raden en de verstrekking ervan tegen te werken.
Aidsbestrijders en andere gezondheidswerkers worden hierdoor ernstig in hun werk belemmerd.
Bush2 is de ernstigste bedreiging voor gezondheidszorg in het algemeen, omdat hij er steeds meer op bezuinigd, en op reproduktieve gezondheidszorg in het bijzonder omdat hij deze ook nog ideologisch bestrijdt.
De invloed van zijn campagne is immens en deze dringt vooral arme vrouwen terug in een slaafs bestaan. Hij propageert ook op agressieve wijze het gezinsleven als enige door god goedgekeurde samenlevingsvorm. Hierdoor wil hij voorkomen dat christelijke vrouwen zich samen met andersdenkende vrouwen organiseren en aan verscheidene en gezamenlijke belangen werken. Het is onderdeel van zijn goed werkende verdeel en heers taktiek.

Om nog even terug te komen op Irak: De oorlog van Bush2 heeft ook de rechtspositie van vrouwen in 2 belangrijke opzichten verslechterd. (erfrecht voor vrouwen en gezinsrecht.)
Dit was van te voren te voorzien, want shiiieten willen deze onderdelen onder religieus recht laten vallen en ze zijn in de meerderheid. Dit betekent concreet voor vrouwen dat ze b.v. veel moeilijker kunnen scheiden op eigen initiatief, daar bekaaider vanaf komen als ze het wel doen en dat moslimvrouwen in Irak weer onder sharia moeten leven. (met alle geweld tegen vrouwen als gevolg daarvan)zie  http://hrw.org/english/docs/2004/03/05/iraq7936_txt.htm
En dat terwijl Bush nota bene het thema vrouwenrechten heeft misbruikt als een van de argumenten om deze volgens alle maatstaven onrechtvaardige oorlog te verkopen.
Zie  http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,796213,00.html

Het is niet nieuw dat door inmenging van de VS het fundamentalisme in niet overwegend christelijke landen ook aanzienlijk wordt versterkt.
In Afghanistan was het moslimfundamentalisme voor de jaren 80 van de vorige eeuw niet erg prominent en niet militant.
De Amerikanen die destijds de mudjahedien bewapenden en aanvuurden in hun strijd tegen de Russische bezetters hebben zodoende het moslimterrorisme in het leven geroepen in dit land.
De financiele connecites tussen de Bushes en de Bin L:adens zijn ook ouder dan het regime van Bush2. Hier is sprake van christenfundamentalisten en moslimfundamentalisten die pretenderen elkaars ergste vijanden te zijn, maar die prettig zaken doen. De bommen vallen op de armen, niet op de Bushes en de Bin Ladens.
De wereldbevolking wordt tegen elkaar opgehistst, terwijl de rijken en machtigen hun deals beklinken.

Vrouwen maken 52 % van de wereldbevolking uit, en zouden veel meer bereiken als niet zovelen van ons (zo niet allemaal!) opgesloten zouden zitten in een door mannen opgelegde levensstijl.
Dit geldt dus niet alleen, maar zeker ook voor vrouwen die deel uitmaken van christenfundamentalistische gemeenschappen en/of hier sterk door beïnvloed zijn.
Met christendom heeft het gezinsleven historisch weinig te maken. De eerste christelijke gemeenschappen leefden als communes. Dat het huwelijk een fundamenteel christelijke waarde is is een van de leugens uit het dikke boek “Gods Wil”, geschreven door mannen die beweren goddelijk geïnspireerd te zijn.

Het afwijzen van andere relatievormen dient ook om de macht over het gezin bij het hoofd, de man, te houden.
De erkenning van homo- en lesbische relaties en hun recht op huwelijk en adoptie past niet in het rigide straatje van deze heteroseksisten. Ze zien homoseksualitieit als bedreiging voor het gezinsleven en gebruiken hun politieke invloed om homoseks in het verdomhoekje te houden.Bush2 loopt voorop in de strijd tegen homohuwelijk en – adoptierecht. Christenfundamentalisten uit alle landen moedigen hem hierin aan. Ook de SGP schreef steunbrieven aan Bush2 om hem te feliciteren met de campagne tegen het homohuwelijk.

Dit alles gaat gepaard met een bevolkingspolitiek die erop gericht is zoveel mogelijk blanke kinderen te verwekken die zo groot gebracht worden dat het conservatieve christelijke gezinsleven van generatie op generatie wordt overgedragen.


Geslachtsideologie en mannenbelangen:

Alles moet bij het oude blijven.
Wat mannen willen wordt als Gods Wil gepresenteerd. Vrouwen en kinderen zijn bang in de hel te komen als ze daar tegenin gaan.
Mannen zelf gaan ook gebukt onder de eisen van God, maar toch kunnen ze nog steeds de baas spelen over vrouwen en kinderen en de religie daarbij als legitimatie gebruiken. Ze kunnen dus veel meer hun ei kwijt dan vrouwen.

“ God wil dat vrouwen aan mannen gehoorzaam zijn. God wil dat de man als hoofd van het gezin zich met politiek bezig houdt. Dat is niks voor vrouwen. God heeft voor hen een (heel mooie) andere taak weg gelegd.”
Deze vorm van discriminatie sluit nog steeds vrouwen buiten als lid van de staatkundig gereformeerde partij, tegen de grondwet in en tegen het VN vrouwen verdrag in.
De |Nederlandse staat tolereert dit.

Als het Clara Wichmanninstituut de rechtszaak tegen SGP en staat zal winnen, wat onzeker is, zal dat grote veranderingen binnen het christenfundamentalisme in Nederland teweeg kunnen brengen.
Ook is onzeker of deze veranderingen gunstig zullen uitpakken voor de strijd tegen christenfundies.
Vrouwen hebben het recht om lid te worden van elke partij die ze willen, dus is het een goede zaak dat het Clara Wichmanninstituut deze zaak voert.
Maar of de maatschappij feministischer wordt als bijwerking van de gehoopte uitspraak weten we niet.
Als een verbod op de partij dreigt zal de SGP waarschijnlijk eieren voor zijn geld kiezen en vrouwen toestaan. Dit betekent een enorme groei van hun aantal leden en dus meer subsidie.
Daar zit ik als feminist niet op te wachten.
Toch is de rechtszaak positief, want ze heeft ook de discussie over vrouwendiscriminatie en christenfundies weer verlevendigd.


Marginaal of gevaarlijk?

Christenfundamentalisme is landelijk een stroming met weinig zetels in het parlement. Dit is geen reden om hun invloed op verschillende levensgebieden te ontkennen: ze hebben eigen politieke partijen en scholen, en de pedagogische en psychosociale invloed die hun geloofsleer op de levens van gelovigen heeft kan zeer schrijnend zijn.
De landelijke en internationale contacten tussen chirstenfundamentalistische organisaties onderling en hun contacten met christendemocraten enz. zorgen dat ze veel invloed hebben.
( B.v. christenunie steunt VBOK (voor behoud ongeboren kind.
Sgp steunt zowel VBOK als de schreeuw om leven, een antiabortusgroep die ook mensen bij abortusklinieken lastig valt.)
De antiabortuslobby is internationaal. Deze clubs hebben contact met groepjes in andere landen, zoeken elkaar zelfs op en hebben zodoende ook ijverige lobbyfiguren in het europees parlement.

Met het verhaal over Bush2 is duidelijk gemaakt dat christenfundies veel in de melk brokkelen. Wat hen sterk maakt is dat de marginalen en de machtigen samen aan hetzelfde doel werken:
Wereldwijde christelijke theocratie en overal het gezin als hoeksteen van de samenleving.
Er gaat ook heel wat geld om in die beweging.
Ze krijgen via de politieke partijen, jongerenverenigingen en kerken overheidssubsidie. ( Denk eens aan de enorme rijkdom en macht van de katholieke kerk) Ook de aanhangers van het gedachtengoed voelen zich als christen geroepen flink te doneren aan eigen goede doelen. Sommige kerken zijn in de vraag om geld ook aardig persistent naar hun leden toe.

Wat blokkeert de plannen van christenfundamentalisten?
*Het recht op abortus
*Toegang tot voorbehoedsmiddelen en mogelijkheden voor vrije seks
*De rechten die kinderen en vrouwen en homo’s en lesbo’s veroverd hebben. En nog zullen veroveren!
*Scheiding tussen kerk en staat
*Emancipatie

Bij dit verhaal plaats ik de kanttekening dat het niet het fundamentalisme AN SICH is wat een gevaar voor mensenrechten en maatschappelijke ontwikkelingen is.Hoewel belangrijke onderdelen van de theologie zeer mensonvriendelijk zijn.
Het zijn de zendingsdrang, het mensbeeld, de politieke macht en de wil tot overheersen die ermee gepaard gaan die het probleem vormen.
Ik pleit niet voor een hetze tegen fundamentalisten. Je hoeft maar naar de huidige maatschappelijke discussie over moslimfundamentalisme te kijken om te zien hoe averechts dat werkt.
Ook dringt zo’n hetze onderdrukten alleen meer in het verdomhoekje, wat absoluut niet de bedoeling is.
Toch is belangrijk dat op niet racistische wijze erkend wordt dat religieus fundamentalisme van meerdere godsdiensten geweld tegen vrouwen in de hand werkt en legitimeert.
Vrouwen buitensluiten als lid van politieke partijen en ons buitensluiten uit ambten in de kerk is geweld tegen vrouwen.
Alle manieren waarop vrouwen buiten gesloten worden, hoe bedekt ook en met hoe fraaie praatjes ook gemotiveerd, zijn vormen van geweld tegen vrouwen.
Aan clubs die vrouwen discrimineren mag geen overheidssubsidie meer gegeven worden. Want zo betalen wij er allemaal aan mee.
Christenfundamentalisme zoals het in de praktijk werkt is een blokkade voor vrijheid, gezondheid en gelijkberechtiging van vrouwen, kinderen, en homo’s en lesbiennes.
Wat gezondheidszorge betreft: denk aan verzet tegen voorbehoedsmiddelen, morning after pil, vaccinaties en psychosociale effecten van de theologie.
Deze blokkade moet geruimd worden!

Hoe kan hieraan gewerkt worden?

1 Feministen doen er goed aan op te letten wat christenfundamentalisten ondernemen om onze verworvenheden te beknotten en te voorkomen dat we er meer veroveren. Publiceer daar vooral ook over! En verover vooral ook meer!
2 Onderzoeksgroep kan bezig gaan met discriminerende uitspraken in christenfundamentalistische media en kerken, zodat op grond hiervan rechtszaken kunnen worden gevoerd.
3 Christenfundamentalistisch opgevoede mensen kunnen vaak moeilijk weg als ze anders willen.
Kinderen die wel gevaccineerd willen worden kunnen dit niet realiseren vanwege de ouderlijke macht.
Ook brengt de theologie psychische klachten met zich mee die vooral ook spelen in de periode dat mensen zich losmaken.
Aleid Schilder heeft een goed boekje geschreven: “Hulpeloos maar schuldig” waarin de problemen van christenfundamentalistische mensen die aan hun geluk proberen te werken heel duidelijk gemaakt worden.
Het is belangrijk dat er zelfhulpgroepen komen voor vrouwen, maar misschien ook voor mannen onderling, die zich los proberen te maken van hun christenfundamentalistische achtergrond.
Ik weet uit ervaring dat het een proces kan zijn wat decennia lang duurt, en waarin bepaalde ervaringen heel eenzaam kunnen zijn.
In christenfundamentalistische ringen komen klachten als godsdienstwanen, schuldgevoelens die de theologie met zich meebrengt, en minderwaardigheidsgevoelens van meisjes en vrouwen die voortkomen uit de ongelijke positie op andere wijze voor dan bij mensen die een andere achtergrond hebben. Het is belangrijk dat ze daar ergens mee terecht kunnen.Misschien willen fort- en feministische theologiegroepen er ook wat aandacht aan besteden als die er nog zijn.
Vorming van zelfhulpgroepen dus, want in de reguliere hulpverlening is er weinig oog voor deze specifieke klachten.
4 Het vormen van studie- en actiegroepen van vrouwen, of misschien ook vrouwen en mannen samen, die de repressieve aspekten van christenfundamentalistische macht aan de kaak stellen.
Anti sgp is een klein actiegroepje die graag meer mensen wil. Alle mensen die feministisch zijn kunnen meedoen. Als de groep wat groter wordt is het wel belangrijk te streven dat vrouwen in elk geval niet in de minderheid raken.
We doen stoepkrijtacties bij evangelisatiestands van de gereformeerde gemeente op de markt en informeren mensen daar over het repressieve en discriminerende karakter van die kerk.
Ook hebben ze enkele acties gedaan bij het partijkantoor van de SGP en hebben we gezamenlijk met d eQueer Guerilla’s actie gevoerd bij de SGP jongerendag.
Wil je je aansluiten en of wil je reageren op dit stuk?
Mail naar  anti-sgp@gmx.net
Je krijgt zeker antwoord. Stuur geen bijlages .

Groetjes,
Krijtje




- E-Mail: anti-sgp@gmx.net
 

Lees meer over: feminisme

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.