english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
GROENLINKS VISIE OP MIGRATIE TER DISCUSSIE
Werkgroep Vluchtelingen Vrij - 17.03.2005 13:00

In de aanloop naar haar congres van 19 maart 2005 publiceerde GroenLinks haar visie op migratie. De Werkgroep Vluchtelingen Vrij uit Groningen hield deze punt voor punt tegen het licht en stelde vast dat het stuk geschreven is vanuit een Wit-Nederlandse visie.



De GroenLinkse visie

A. Migratie in een globaliserende wereld
1. Arbeidsmigratie kan bijdragen aan de ontwikkeling van arme landen. Via internationale organisaties moeten afspraken worden gemaakt om tijdelijke en permanente arbeidsmigratie te verruimen. Gelet op het gevaar van brain drain moet daarnaast de nadruk blijven liggen op ontwikkelingssamenwerking. Die moet er op gericht zijn de perspectieven voor hogeropgeleiden in herkomstlanden te verbeteren, bijvoorbeeld door in sommige sectoren, zoals de gezondheidszorg, extra te investeren.

Aan welke internationale organisaties denkt GroenLinks als het gaat om de ontwikkeling van ‘arme landen’? Eduardo Galeano serveerde in de Volkskrant van 12 maart haarfijn de gevestigde internationale organisaties in dit verband als volgt af: “het IMF wordt gedomineerd door een paar landen, die voortdurend de rest examineren, in de gaten houden, kijken of je je huiswerk wel doet, zo niet dan krijg je straf. Het IMF dat zich internationaal noemt, wordt geleid door vijf landen. De Wereldbank leiden acht landen. De Wereldhandelsorganisatie stemt nooit, neemt zijn beslissingen bij acclamatie, alsof het een stalinistische organisatie is. In de Veiligheidsraad van de VN wordt de dienst uitgemaakt door degen die vetorecht hebben. Die waken over vrede in de wereld en zijn tegelijk de vijf belangrijkste wapenproducenten van de wereld.”
Of wordt er hier een beroep gedaan op de International Organisation of Migration (IOM). Een organisatie die in 1953 ten tijde van de Koude Oorlog is opgericht om te voorkomen dat niet-hoogopgeleide mensen naar het Westen zouden migreren of vluchten. De IOM heeft zich in de geglobaliseerde wereld ten doel gesteld om voor de rijke Westerse landen met raad en daad het perfectioneren van een repressief migratieregime te verwezenlijken. Door het beheren van vluchtelingenkampen op onbewoonde eilanden of in oorlogsgebieden, het leveren van advies en materiaal aan grensbewakingsregimes en als reisagent cq.mensensmokkelaar voor overheden als de Nederlandse.

2. Arbeidsmigranten worden toegelaten als dat in het economisch belang is van Nederland. Op dit moment geldt dat voor kenniswerkers. Indien structurele tekorten ontstaan op andere delen van de arbeidsmarkt moet toelating van arbeidsmigranten ook daar worden versoepeld.

Hier wordt onomwonden gekozen voor het Nederlandse belang. Waar is bij Groen Links het besef gebleven dat de onderontwikkeling van arme landen veroorzaakt wordt door de rijkdom en groei van de rijke landen in een internationale economische orde die gebaseerd is op uitbuiting?
Dat de nadruk moet blijven liggen op ontwikkelingssamenwerking (punt 1) is hierbij window dressing: vele tientallen jaren van ontwikkelingssamenwerking hebben de afhankelijkheid en onderontwikkeling van de arme landen niet verkleind.
Wil GroenLinks zich scharen achter het beleid van de VVD/CDA-coalitie en het VNO/NCW om het economisch gewin voor het bedrijfsleven voorop te stellen? Wil ze in de ballotagecommissie voor het scheiden van de economisch bruikbare en niet bruikbare migrant?



B. Nederland immigratieland
3. Het recht op asiel moet worden beschermd. Er moet een Europees asielbeleid komen dat met een zorgvuldige procedure humaan en rechtvaardig is. Vluchtelingen die langer dan drie jaar in een asielprocedure zitten, krijgen een permanente verblijfstatus. Als de procedure langer duurt dan 6 maanden, mag de asielzoeker op zoek gaan naar werk. Hij/zij mag ook op eigen kosten deelnemen aan scholing of inburgeringscursussen.

Wat een overstelpende goedheid: pas na een half jaar mag iemand die uit de ellende gevlucht is op zoek naar werk bij de vleespotten van Nederland. En ook deelnemen aan scholing of inburgeringscursussen. Maar dan wel op eigen kosten. Wordt er hier van uitgegaan dat de gemiddelde asielzoekerster ruim in de slappe was zit? Dames en heren, het gaat hier niet om mensen die een weekendje Schiermonnikoog doen om het ‘druk, druk, druk’ even te ontvluchten.

4. De overheid zorgt voor voldoende voorzieningen voor inburgering. Erkende vluchtelingen, gezinsmigranten en arbeidsmigranten (bij verblijf langer dan 5 jaar) hebben een inburgeringsplicht.

Wat moet deze inburgeringsplicht inhouden, naast kennis van de taal: weten wie de laatste Elfstedentocht gewonnen heeft (of wie als laatste binnenkwam?), wordt er gesproken over de ‘legale’ moord op van Oldenbarnevelt door het huis van Oranje? Maar vooral is onze vraag: waarom moeten deze mensen allerlei dingen weten en kunnen die een flink deel van de Nederlandse autochtone bevolking niet eens kan en kent? Hier wordt op onterechte gronden een ‘wij’ en ‘zij’ gecreëerd.
Waar blijft de kritiek van GroenLinks op de racistische grondslag van de inburgeringsplicht? Het zijn immers alleen de Niet-Westerse migranten en vluchtelingen die – met terugwerkende kracht aan toe bij werkloosheid – die de inburgeringsdwang opgelegd krijgen. Door deze maatschappelijke tweedeling zijn ook in de toekomst van de op het congres gepresenteerde GroenLinks visie alle als Niet-Westers uitziende mensen in dit land naast het dragen van een geldig legitimatiebewijs levenslang verplicht om aan hun witte broeders en zusters en hun instituties te bewijzen dat ze ingeburgerd zijn.

5. Bij de verplichte inburgering van erkende vluchtelingen en gezinsmigranten draagt de overheid bij aan de kosten als mensen die zelf niet kunnen opbrengen. Werkgevers dragen bij aan kosten die arbeidsmigranten moeten maken voor inburgering.

In de GroenLinksdiscussienota “Denkend aan Holland…’ over migratiebeleid uit 1993 was plicht niet aan de orde. We konden toen lezen: “GroenLinks ziet integratie niet als het heilige einddoel van een migrantenbeleid van de jaren negentig. Veel meer zien we als doel van dit beleid een samenleving waarin mensen zelf de mogelijkheid hebben om zich op basis van etniciteit, religie, cultuur of leefstijl bij een bepaalde groep te scharen dan wel als individueel staatsburger probleemloos van algemene voorzieningen gebruik te kunnen maken. GroenLinks heeft geen heilig geloof in de werking van de vrije markt of van overheidsingrijpen.”
Is de maatschappelijke positie van de migrant of vluchteling in Nederland ten opzichte van Wit-Nederland zo veranderd of heeft GroenLinks een politieke draai van 180 graden gemaakt ten aanzien van gelegaliseerde migranten en vluchtelingen?

6. Nederland is een immigratieland. De mogelijkheid voor dubbele nationaliteiten moet blijven bestaan. De diversiteit van de Nederlandse samenleving vraagt om aanpassing van publieke dienstverlening en maatschappelijke kerninstituties.

Hier kunnen we het goed mee eens zijn. Maar het zou zeker geen kwaad kunnen en veel geloofwaardiger overkomen wanneer Groen Links hier concrete keuzes waarop ze aanspreekbaar is zou vastleggen. Op deze manier kan iedereen er het hare of zijne onder verstaan. Uit de overwegingen bij de visie wordt ook helemaal niet duidelijk wat hier bedoeld wordt.

C. Europese arbeidsmigratie
7. Gelet op de voordelen voor nieuwe lidstaten en de beperkte negatieve gevolgen voor oude lidstaten moet vrij verkeer van werknemers binnen Europa direct worden ingevoerd. Dat geldt ook bij toekomstige uitbreidingen van de Europese Unie.

8. Verdringing van werkzoekenden met weinig kansen op de arbeidsmarkt wordt groter bij toenemende migratie van laagopgeleiden uit nieuwe EU-lidstaten. Oplossingen moeten worden gezocht in aanpassingen van het arbeidsmarktbeleid: lagere lasten op arbeid, meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt en meer geld voor reïntegratie- en bemiddelingsbeleid. Belemmeringen voor arbeidsmobiliteit binnen de EU moeten worden weggenomen.

‘Lagere lasten op arbeid’: minder sociale premies die betaald moeten worden door de werkgever? Dit houdt onvermijdelijk een aanslag op het sociale stelsel in.
‘meer flexibliteit op de arbeidsmarkt’: dit betekent dat werknemers aan de onderkant van de economie nog minder rechten krijgen.
‘Meer geld voor reïntegratie- en bemiddelingsbeleid’: dit lost de werkloosheid helemaal niet op, zoals overduidelijk blijkt uit vele jaren van dit soort beleid. Mensen krijgen hooguit iets eerder een baan, maar feit blijft dat er meer aanbod van arbeid is dan vraag naar arbeid.
Wellicht ten overvloede: dat heeft niets te maken met een verkeerde of onvoldoende vorm van arbeidsmarktpolitiek. Deze maatschappij heeft de eigenaardigheid dat ze tegelijkertijd met rijkdom ook schaarste produceert. Werkloosheid is niet een kwestie van een tijdelijke niet-overeenstemming van vraag en aanbod. Het is een wezenlijk kenmerk van deze maatschappij. Daarom is datgene wat GroenLinks voorstelt een illusie die uitgaat van dezelfde vooronderstellingen als de politiek van de regering(spartijen). Daardoor zullen asielzoekers en nieuwkomers per definitie als groep de klos zijn.
We roepen de GroenLinksers op deze politiek niet te ondersteunen en te kiezen voor een politiek die werkelijk in het belang is van degenen aan de onderkant van deze maatschappij.
Dat betekent het breken met de vooronderstellingen van de huidige politiek.
Wij verwachten overigens van een linkse partij niet alleen dat ze breekt met de vooronderstellingen van de huidige rechtse politiek, maar ook dat zij in haar visie alternatieven aandraagt. Met verbijstering hebben we dan ook moeten constateren dat ook bij GroenLinks de linkse basisuitgangspunten op het terrein van migratie, in een tijd dat racistische tweedeling in de samenleving steeds meer tot norm wordt verheven, in rook zijn opgegaan: het bestrijden van racisme op alle niveau’s, gelijkwaardigheid en gelijkberechtiging en de zelfstandige verblijfsvergunning voor vrouwen.





Werkgroep Vluchtelingen Vrij,
Groningen,
Maart 2005


- E-Mail: werkvluchtvrij@hetne.nl Website: http://home.wanadoo.nl/werkvluchtvrij/
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme globalisering

aanvullingen
jammer 
p.a. - 20.03.2005 21:29

Jammer dat GL meegaat met de hetze...


 http://www.polderafghanen.nl/

Website: http://www.polderafghanen.nl/
 
Fascios waren er ook 
Nel - 24.03.2005 16:03

Tijdens mijn bezoek aan het congres kreeg ik een folder in mijn hand gedrukt van Voorpost, ze vertelden een prssiegroep te zijn die GL een meer rechtse koers wilden opduwen.

Ze stonden met meer dan 10 mensen met een spandoek waarop stond: "
Geen Djihad in onze straat!"

Wat moeten die lui nou eigenlijk? Denken ze echt dat wij opeens hun koers gaan varen??

Website: http://groenlinks.nl
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.