english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Het muziekpaleis van Utrecht : 1 grote blamag
Albert van der Steen, Kunstenaar - 09.01.2006 03:19

Muziekpaleis : prestigeproject van multinationals, welke geen strohalm verstand hebben van kunst, cultuur of muziek........
Ze zouden de ogen uit het hoofd moeten schamen!
Tot in eeuwigheid!


Nogmaals het stuk over het zogenaamde "muziekpaleis" dat de naam Paleis niet mag gaan dragen.

Muziekreactor,
Dat klinkt beter.

Albert...

Muziekpaleis Utrecht - II
De soap rond het te bouwen Muziekpaleis Utrecht gaat lekker door; er is een nieuw ontwerp (geen glazen kubus maar een gebouw met 5 'biotopen'), er onbreken volgens mijn berekeningen nog wat luttele miljoenen en er moet nog een deal gesloten worden met de vastgoedhaaien van Corio.
Ondertussen wordt op dlask.nl de vloer aangeveegd met het oude ontwerp. Enkele citaten: "'t lijkt wel een vissenbak", "moderne glazen troep", "cultuurbarbaarsheid", "dorpscultuur ten top", "ellendige rommel" en "afbrekend architectonisch knutselwerk". Lees vooral het opbouwende commentje van A.D.Th.J.W.H.C. van der Steen (uitstekende naam voor deze liefhebber van de zgn transparante architectuur!), Kunstenaar, en boos, autochtoon inwoner van de stad Utrecht. Van der Steen pleit voor een nieuw gebouw dat geinspireerd is op het in 1956 gesloopte Tivoli op de Kruisstraat 1:

Tivoli in 1900/1910


Tivoli in 2010?

Maar wat vindt u er van: Het nieuwe 'muziekpaleis' is een prachtig gebouw wie recht doet aan de grandeur van Stadsie Utrecht, of moderne rommel, gaarne 10.000 bommen en granaten op alle ontwerpplannen?

Muziekpaleis Utrecht - I

--------------------------------------------------------------------------------
Comments:
Prachtig!, alleen meer waterpartijen erbij graag.
Brt @ 10/3/2005 11:32:52 PM

Het is rommel, en je hebt nu niet bepaald een ideale foto van tivoli laten zien. overigens pleit ik voor een vermoderniserende versie ervan....... m.a.w. uitvergroot, met meerdere zalen in de stijl van. ik heb wel wat montagefoto's voor je, als je het wil zien. Het ziet er niet uit dat ontwerp........................ Ik heb hier kant en klare voorbeelden van perfecte architectuur. , met grandeur... Utrechts glorie gaat teloor met die moderne amateuristen! AMATEURS! zonder cultureel gevoel punt uit! Klaar, en ik heb gelijk: spreek me niet tegen! Overigens gaf van E.V. Holthe mij gelijk in zijn reactie! Hij heeft gekozen vanuit 'politiek opzicht" opgedonderd met zo'n gemeenteraad: cultuurbarbaren!
A.D.Th.J.W.H.C. van der Steen. @ 10/23/2005 4:51:04 AM

Het nieuwe muziekpaleis Hoeveel woorden kan je er aan vuil maken? Door: Albert van der Steen. De binnenstad van Utrecht krijgt, een nieuw cultureel centrum. Waarbij direct vaststaat dat cultuurbarbaarsheid in het algemeen de Utrechtse gemeenteraad al sinds het einde van de 2e wereldoorlog niet vreemd is. De kunstzinnige vernielingen vinden, tot menig mens spijt, dagelijks plaats! Eerlijk gezegd, snap ik niet dat onze gemeenteraad vol zit met dergelijke idiote cultuurbarbaarse dorpsgekken, welke met plezier en een tam-tam in de hand, een zwaailicht op het hoofd, voluit verkondigen dat er marsmannetjes op komst zijn, en we hen absoluut moeten geloven in het wonder dat geschiedde! Het is een algemeen politiek aspect vandaag de dag. Niet deskundige mensen, krijgen werkplekken toegewezen, waarvan zij, voor de uitvoering hiervan, absoluut niet competent genoeg zijn. Ik druk me nu nog behoorlijk zachtaardig uit, want eigenlijk is het een logisch gevolg, dat stijlloze en smaakloze mensen, smaakloze beslissingen nemen op dorpsniveau en smaakloze ontwerpen produceren en logisch hieruit voortvloeiende: smaakloze producten afleveren. De Utrechtse dorpscultuur ten top, bewijst haar onkunde op een heldhaftige manier maar eens te meer! Ik zie de architectuurstudio van Hertzberger en zijn collegae, meer als een Mac-Donalds voor nieuwe ontwerpen en begrijp dan ook niet welke breinen er achter de oeuvreprijs van het Fonds Beeldende Kunsten zitten. Hertzbergers schoorsteenmanteltje schijnt in ieder geval vol met prijzen te staan. Men kan het in het vervolg maar beter “de prijs der Suďcidale geesten’ noemen. Erg vrolijk wordt je immers niet van zijn ontwerpen. Althans, als men er van uitgaat dat het huidige muziekcentrum, na zo’n 20 a 30 jaar, volgens nagenoeg de gemiddelde Utrechter, een bombardement verdient, zegt dit genoeg. Dat de inwoners van deze mooie oude stad erg chagrijnig worden van dit ontwerp zal geen verassing zijn.Als je iemand op straat staande houdt om zijn mening te geven is deze mening vaak”: “Dit is de grootste fout die Utrecht heeft kunnen maken, en de grootste fout die men weer wil gaan maken.”Begrijpelijk is het niet. De stad behoort immers in 1e instantie aan de (autochtone) inwoners, en zij hebben niets te zeggen. Het plenair ondernemersmanagement beslist over dit alles!. De inwoners hun voorkeur werd en wordt nimmer gevraagd. Het is toch een behoorlijk gezichtsbepalend gebouw? Het is de entree van onze stad. Gezien men vanaf deze kant de binnenstad nadert. Een entree, zonder enige vorm van elan…. Dat kan gewoonweg niet?! Ik vraag me dan ook in vredesnaam af, welke zieke breinen zulks een lego-culture freak als Hertzberger’s organisatie een prijs willen toekennen? De weggegooide 40.000 euro’s, welke aan deze prijs verbonden waren, hadden beter als prijs kunnen dienen, voor jonge beginnende ontwerpers, welke een concept in zouden kunnen dienen voor het nieuwe “Paleis’. Onze miljonair, Hertzberger zit immers niet om zo’n “schijntje” te springen, al had hij, met al zijn hebberigheid, wel zijn zinnen gezet op een geldprijs. Hertzberger is, naar men zegt: een nationaal en internationaal gerenommeerd architect. Ik kan mij voorstellen dat de regionale- en overheidsbelangen bij deze buitenproportionele uitgesproken mening een rol spelen, gezien het gebouw dat hij heeft ontworpen voor het ministerie van Sociale Zaken in Den Haag. Het doet het ministerie ook eer aan. Immers inmiddels is ;en heeft ons sociale systeem een demotie ondergaan naar een ‘Asociaal systeem”, welke door vriend en vijand omschreven wordt als: Het ministerie van Asociale Zaken”. Leve Hertzberger met zijn direct hierop aansluitende bouwwerk! Hertzbergers vroege ontwerpen verdienen de super-saaiheidsprijs. Deze ontwerpen zijn vreselijk saai en nu anno 2005 al erg aftands, zonder enige vorm van jeu. Het bekrompen calvinisme, dat eigenlijk niet thuis zou horen in moderne ontwerpen, vanwege een cultureel verleden, is stringent aanwezig, zoniet: druipt er vanaf. Het moet saai en functioneel zijn. Iets dat ik niet begrijp. Waarom zou alles functioneel moeten zijn aan een ontwerp? Wat is een gegronde reden om esthetiek uit te sluiten? Wat is er tegen verfijnde ornamentiek? Ik kan er namelijk alleen maar positieve argumenten voor bedenken, en geen enkele negatieve. Het enige wat ik erover zou kunnen zeggen is, dat onze eigen Hollandse zielloze zuinigheid, ons harten, parten speelt. Elk ornamentje, kost een eurocentje. En dat willen we liever niet uitgeven, voor een gebouw, dat wellicht wederom na 20 jaar afgebroken moet worden…………………… De totaal doorgeslagen ontwerpers van deze cultuurloze organisatie, studio Hertzberger, slaan met forse slag en mokerhamer een stuk afgebrokkelde, edoch restaurabele (zelf verzonnen woord) cultuur totaal met de grond gelijk. Het huidige muziekcentrum is zo saai, doods en lelijk, dat het binnen 20 jaar alweer onder de sloophamer moet…… Onbegrijpelijk! Het is toch algemeen aanvaard, dat wanneer iemand je iets slecht levert, en het in verhouding, na een aantal jaren niet meer voldoet er wettelijk een garantietermijn afgedwongen kan worden, vaak in de vorm van een in verhouding staande schadevergoeding? Hertzberger zou geheel gratis en voor niets een nieuw centrum moeten bouwen. Al is het maar vanwege de ellendige rommel, welke er nu gepositioneerd staat, te herzien! Hij zou een reconstructiedwangsom moeten ontvangen i.p.v. een prijs, dat siert pas leuk zijn schoorsteenmantel! Studio Hertzberger: Niets houden zij over van een stadsgezicht, dat nog hersteld had kunnen worden. De oude Utrechters herinneren zich nog de charmante oude situatie….. Een heel prachtig stationsgebied ging plat, onder de genadeloze mokerhamers van doorgedraaide betweterige prestige- en omzetgerichte geldmagnaten. U kent ze wel, een dikke sigaar in de mond, en het uiterlijk van Boris Boef. De oude inwoners van onze stad, kunnen de naam Bredero niet meer horen of zien…………………….. “Een bom op dat hele “Hoog Catharijne, en een bom op het komende Vredenburg”.. “Een bom op dat hele ‘Hoog Catharijne, en op het komende Vredenburg: het ziet er niet uit die lelijke blokken beton!!” Het is een bekende, bijna altijd gebezigde en gehoorde uitspraak van de meeste mensen die deze bouwterreur bekijken. Iedere vorm van grandeur, alle sophisticated art, is- én wordt vervangen door onze kille en koude ‘Ikea en Lego blokhut-cultuur.’Stapelen en klaar! In plaats van het huidige ontwerp was een uitvergrote en uitgedoste fantasiereconstructie van het oude concertgebouw Tivoli, stijlvol ontworpen voor meerdere zalen een prachtig object geweest. Of: wellicht een gebouw in Zuid-Europese Art-Nouveau Stijl: nauwsluitend passend bij de cultuur van het oude stationsgebied? Óf, of, of….? Zovele wegen leiden immers naar het weloude Rome, waar ze in ieder geval wél verstand hadden van échte bouwkunst! Laten we wel zijn. Classicisme en Neoclassicisme, Gotiek, Jugendstil, De Stijl/Art-Deco hebben prachtige staaltjes architectonische kunst opgeleverd. Iets dat we sinds en na de jaren 50 niet vaak of beter gezegd: niet meer kunnen constateren! Nederlanders zijn significant bewezen het meest krenterige en meest kleinburgerlijke, bekrompen volk van deze “Petit Monde”. Letterlijk op de kleintjes lettend, en dit kan je op verschillende manieren opvatten, maar nimmer lettend op flamboyante en verfijnde details, welke prikkelend kunnen werken op de menselijke fantasie. Het calvinisme heeft meer kapot gemaakt dan ons lief is! Wellicht zijn we niet te krenterig in het uitgeven van geld aan praktische en vooral: onzinnige en lelijke zaken. Maar wanneer de esthetiek om de hoek komt kijken, wordt direct alles van de tafel geveegd en ontdaan van grandeur en van flamboyante vormgeving. Dit alles moet direct plaatsmaken voor ijle gedachten van mislukte creatievelingen. De mislukten, welke zich door middel van ondermaats onderwijs, zoals men zegt, ‘vrijgemaakt hebben van bestaande doctrines, ‘’. Tijdens het ontwerpen, zit men achter de m.s.n-chat wauwelend, met wiskundige formules, eigen doctrines onder diens, met kunstzinnig bloed vervuilde handen, te specificeren, te creëren, vast te stellen, op een genadeloze wijze, waarin elke vorm van werkelijke fantasie verbannen wordt door de rationele denkbeelden, welke een nieuwe ‘fantasiewereld’ mogelijk moeten maken. Het is toch typisch: “Bouwkunst is geen muziek.’Echter: Wanneer zij samengevoegd zou worden, met de allerhoogste kunst, de kunst, der kunsten: de muziek: Dan is voor de muziek, het allermooiste ontwerp, niet mooi, groot en goed genoeg! Een architect zou zijn plaats moeten weten. Hij zou zijn oren moeten laten hangen naar de wensen van de gebruikers, naar de wensen van de inwoners. Zo’n ontwerper zou de gemeente er op moeten wijzen, dat de inwoners van een stad, betrokken zouden moeten worden bij zulks een belangrijk ingrijpen van HUN stadsbeeld, waar steeds meer vanaf wordt geknabbeld! ‘‘Neen!’’ schreeuwt de knutsel, frutsel en Fröbel Kulturkammer van de gemeenteraad te Utrecht. ‘’Neen!’’ , schreeuwen de volwassen kleuters uit hun immer wauwelende incontinente gezichtsluitspier‘: ‘’Wij willen net zulks een verschrikkelijk budgettair georiënteerd prestigeproject als Hoog-Catharijne.’’ ‘’Wij willen de betonnen gevangenis met in het midden een kernreactor type “Tjernobil”, een luchtruimte geven, in de vorm van een Kulturkammerproject.’’ Stop zoveel mogelijk Efteling- en Mac Snackattracties op 100 m2 en je hebt een hoog rendement.... Begrijpen de dames en heren wel waar het hier om gaat? Men is in dit land al zo druk bezig, al het mooie, dat wij hebben en hadden, om te zetten in junkfood peristaltiek. Als we het zat zijn breken we het af. Patrick Fransen (medewerker van de architectuurstudio Hertzberger) spreekt over het nieuwe ‘Muziekpaleis’. (alleen het feit dat men het zo durft te noemen wekt bij mij al afgrijzen op’) Alsof we in onze handen mogen knijpen vanwege baanbrekend architectonisch werk. Deze man denkt in Lego, of beter: in Duplo termen. Niets baanbrekend! Afbrekend architectonisch fröbelwerk. Leuk als ontwerp voor een lego maquette, maar niet als werkelijk ontwerp! Hoe heeft ons heikneuterige, het op zijn Swiebertjes -dorpsdenkende bestuur van deze stad, dit in haar bolle hoofd kunnen halen, om zo’n lelijk en onooglijk project een plaats te geven????? Als alles af is, staat er een ronduit, een grote lelijke glazen memoblokhouder, een plastic arcade c.d. box, zonder enig gevoel voor charme, liefde, warmte, grandeur, weelderigheid, show, esthetiek. Zonder het gevoel omringd te zijn door pluche, omringd te zijn door ornamentiek, kristallen luchters, gedempt licht, flamboyante gotische of klassieke ornamenten en verbeeldingskracht. De continue werking van de kilheid van de werkelijkheid, welke de werkelijkheid niet wil zijn, dringt door, tot alle lagen van je duistere kant. De nieuwe term voor een nieuwe architectuurstroming: het “suďcidalisme” is geboren! De cultuurloze emotie en het doodse, zakelijke yuppengevoel dat doorschemert in dit soort ontwerpen, maakt een boek vol van culturele geschiedenis van vele honderden, duizenden eeuwen kapot tot op elke bladzijde, en elke letter, tot op elke korrel denkbeeldig cement! Alle techniek, en alle charme, ons cultureel verleden, al deze zaken, welk gehuisvest liggen en lagen, hadden als beginpunt moeten dienen voor het nieuwe project. Ornamenten, sculpturen, kristallen kroonluchters en sconces, ronde gewelven, bladgoud, fleur de lis, zwart en wit marmeren trappen, breed uiteenlopend. Dorische zuilen etc. “Zeer terecht geweeklaag over contradictoire zaken” Ach en wee, men is het vergeten, het oude in 1955 gesloopte prachtige Tivoli Concertgebouw! Een gebouw met grandeur, stijl, schitterend. Wat staat er nu op de plek van het oude Tivoli Concertgebouw aan de Kruisstraat? Wat heeft de gemeente hier laten bouwen? Een affreus zootje witkleurige legoachtige stenen, bruin uitgeslagen, met kunststof kozijnen, een smerig stinkende parkeergarage eronder. Lelijke moderne bouw, welke geen knip voor de neus waard is, en je verplicht een blinddoek voor te laten binden, om het passeren van deze gebouwen nog enigszins mogelijk te houden, zonder ziek te worden! Ziek te worden van de gedachte, die je op dat moment kwelt, als je weet wat er op die plek heeft gestaan. Juist inderdaad: dat oude, prachtige park, met zijn weelderige bomen, weggevaagd, de ‘voortschrijding der cultuur”. In de plaats hiervoor: lelijke koop, huur en bejaardenwoningen, welke het vermelden niet waard zijn. Verworden tot een plaats van niets, een wezenloze ruimte lucht! Ik hou daarom ook mijn hart vast bij de komst van het nieuwe ‘paleis’, waarvan de verhouding van naam tot het ontwerp op zich al ernstig contradictoir is. In plaats van de oude, prachtige ontwerpen, krijgen we 2 op elkaar gezette: “schoenenreus” dozen, aan elkaar geplakt, met de fantasievolheid van een 3 jarige kleuter, welke net leert hoe hij met houten blokjes kan stapelen. Een, zoals ik eerder al zei “plastic Arcade cd opbergbox”. Als architectuur, tegenwoordig alleen betekent, het uithappen van gaten in een doos, en in diezelfde ruimte, lege etagelagen tekenen in luttele minuten tijd , met daarin een toilet, en de bestaande voorzieningen als een liftje en een balie, met wat aluminium, stalen en glazen afwerking, dan kan iedereen, die van de middelbare school afkomt, dit soort ontwerpen maken! Het nieuwe muziekcentrum/paleis wordt een gebouw, dat hopelijk niet afgebouwd gaat worden. Ik spreek hierbij de innige wens uit, dat menig Utrechter er flink op los spuwt. Tevens krijg ik hevig zin om de eventueel aanwezige maquette van dit gebouw, met daarin verweven, gestapelde naoorlogse schoollokalen, met het uitzicht op nog meer lelijk beton, en een kernreactor, met knikkers te beschieten vanuit een van de Playmobil kanonnetjes, van plastic. Om zo, onder een groot, bulderend hoongelach van mij en mijzelf trouwste en fijnzinnige ego, een nieuw 2e Vredenburg - offensief op minischaal af te dwingen! Wie voelt zich geroepen? Heeft iemand nog Dinky-Toy sloopballen om te ruilen? Hertzberger, stop toch onmiddellijk met het ontwerpen van deze plastic-look rommel! Oefen met je onderontwikkelde ontwerpen op een andere locatie, ergens in de buurt van de Taj Mahal, en zie hoe de ontwerpen van ‘studio’ Hertzberger op niets lijken. Ik zou andere architecten aanstellen als ik tot de fine fleur van de Utrechtse gemeenteraad zou behoren. Om er persoonlijk toezicht op te houden dat zulks een gebouw, compleet én stijlvol wordt voorzien van Grandeur en explosieve ornamentiek, zoals bijvoorbeeld een Gaudi deed. Daarvoor is geld nodig: heel veel geld! Het mooie is hiervan, dat dit geld er ook is, dus wat is het probleem? Beste, door mij afgekeurde ontwerpers en gemeentebestuurders: heeft u nooit last van gewetenswroeging? Heeft u nooit last van plaatsvervangende schaamte? Een prestigeloos, prestigeobject. Hoe verzint iemand het? Een object, dat zoveel mogelijk plaatsen moet bieden voor een zo laag mogelijke prijs?Kunst kost geld. Wellicht kan iemand dit het bestuur van de gemeente Utrecht aan diens verstand peuteren? Deze betonglazen bunker, incluis kernreactie zou wat mij betreft nooit ten uitvoer mogen worden gebracht. “Edzart van Holthe geeft ruiterlijk toe een klassiek concept te prefereren boven het concept van Hertzberger” Dat het Utrechts stadsbestuur er een vreemde manier van denken op nahoudt, werd mij wel duidelijk nadat ik een antwoord had gekregen van de niet in Utrecht wonende, maar wel hierover meebeslissende en werkende VVD-raadslid Edzard van Holthe, welke de portefeuille beheert van Ruimtelijke ordening, wonen, grondzaken, Stationsgebied en Leidsche Rijn. De heer van Holthe zond mij een schrijven waarin hij enorm contradictoir, edoch luid en duidelijk verklaart: Citaat: “Ik woon liever in een gammel huis van 100 jaar oud, dan in een nieuwbouw huis in Leidsche Rijn. Toch heb ik met vrijwel de meeste bouwplannen aldaar (het muziekpaleis), namens de VVD ingestemd.” Op de constructiefoto’s welke ik had gemaakt, en welke u hierbij kunt zien, van een gebouw, gemaakt in klassieke bouwstijl, door het gebruiken van een bestaand gebouw te plaatsen in dit stadsbeeld reageerde gemeenteraadslid Edzard van Holte als volgt: Citaat: Maar ik zal het u niet onthouden: mijn voorkeur ook uit naar uw rechter foto's, hoewel ik de linker foto's ook weer niet zoo erg vind. Ook qua eten beleef ik veel meer plezier aan haute cuisine dan aan een frietzak. Wat moet ik hier nog aan toevoegen over ons Nieuwe “Muziekpaleis” Hoeveel emotionele binding de niet autochtone Utrechtse bestuurders hebben blijkt duidelijk: geen enkele! En buiten dat aspect; Als onze eigen volksvertegenwoordigers op stedelijk niveau niet eens achter hun eigen besluiten staan, snap ik werkelijk niet welk een druk er op hen is en wordt uitgeoefend, en van welke zijde deze komt? Het zal mij niets verbazen als de grote investeerders en de beheerders van Hoog Catharijne en omgeving flinke pressie hebben uitgeoefend op de gemeenteraad. Het e.e.a. klinkt niet kosjer en is niet zuiver op de graad als u het mij persoonlijk vraagt! Hoeveel handdrukken zijn er gegeven? Dat is de vraag die in mijn hoofd begint te ronken. Onze stad wordt ernstig verpest, en ernstig aangetast door bestuurders, welke geen binding hebben met de stad zelf, in geen enkel opzicht. Zij zijn bezig met de stad letterlijk te verkankeren.Hoe kan bij een stad iemand nauw betrokken zijn en besturen, zonder er zelf in te wonen? Een buitenproportionele vorm van snobisme, in de letterlijke zin des woords. Als laatste zou ik nog willen vragen aan zowel het Utrechtse gemeentebestuur, als Hertzberger: - “Welk nummer komt er op boven de toegang van het gebouw? “ - “Hoe gaat u de streepjescode vorm geven van dit gebouw, In streepjes?” - “Wellicht kunt u de cijfers en letters eronder nog vormgeven?” Om zo, met een hart vervuld van verdriet te constateren, dat niet alleen de ontwerper en gemeentemedewerkers diens’ darmen vervuild zijn, door de snackcultuur, maar ook diens’ hersenen inmiddels ook al aangetast zijn met het Mac-Donalds BSE virus. Architectonische gedachten, ontdaan van elk stukje romantisch gevoel, en kunstzinnige warmte… naar historie, en grandeur,. waar we met zijn allen zo naar smachten… Historiserend bezig zijn? Welnee.. Dat is een vloek. Aldus de gemeente Utrecht. La fin d'Utrecht Leve Gaudi, hij begreep het! A.D.Th.J.W.H.C. van der Steen, Kunstenaar, en boos, autochtoon inwoner van de stad Utrecht !
A.D.Th.J.W.H.C. van der Steen reactie II o.a. vastelling vvd! @ 10/23/2005 5:08:12 AM

- E-Mail: delapierre@wanadoo.nl
 

Lees meer over: Agenda CHAT! LINKS europa kunst, cultuur en muziek media natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten zonder rubriek

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.