english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creŽren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
burgerinspectie en boei van Dordse bajesboot
Joke Kaviaar - 15.08.2006 16:20

De bajesboot in Dordrecht ligt nog niet op de plek waar hij tegen het einde van het jaar zal komen te liggen, namelijk in de Merwedehaven, bij de reeds bestaande bajes. Nu ligt hij nog in het 'Malle Gat', achter een bedrijf aan de 's Gravendeelsedijk (zie kaart).
Schrijfster dezes besloot de boot eens van heel dichtbij te gaan bekijken en wist het terrein en dus de kade op te komen.


Daar ligt-ie: in het 'Malle Gat'
Daar ligt-ie: in het 'Malle Gat'

Van een afstand kun je al zien dat het hier gaat om het evenbeeld van ťťn van de twee Rotterdamse boten. Kom je dichtbij dan zie je pas goed hoe akelig dat ding is. Alle cellen voorzien van tralies in de breedte, die als brede stalen jaloezieŽn ieder direct zicht naar buiten ontnemen. Om de hele boot heen is een enorm stalen fijnmazig hekwerk aangebracht, een extra tralie werk. Verschil: deze boot heeft luchtkooien bovenop. Vanaf daar beschijnen de bekende oranje lampen de boot en omgeving. Binnen brandde deze nacht ook hier en daar licht.
De boot heeft drie in- danwel uitgangen. Links, midden en rechts.

Wat zou ik die graag ook van binnen hebben bekeken, net als die in Zaanstad een tijdje terug.

Alleen de ingang helemaal rechts is momenteel voorzien van een loopplank, maar het was al snel duidelijk dat er van binnenkomen geen sprake kon zijn. Bovendien... zo leek het, waren er mensen aanwezig op de boot.
Bewaking?

Na hier en daar doelbewust wat geluid te hebben gemaakt en verscholen een reactie te hebben afgewacht, leken ze in elk geval niet al te zeer op te letten. Tijd voor de foto's!

Maar waar zijn dan de foto's die bij dit verhaal hadden moeten staan? Zul je je afvragen.

Helaas, die liggen bij de Dordse politie, want zodra de camera haar werk deed, werd ineens wŤl opgemerkt dat iemand deze drijvende doodskisten registreerde.

Op een holletje maakte ik dat ik wegkwam. Maar de Dordse politie was snel. Net even tť snel. En kon mij zodoende niet ver van de boot onderscheppen met fotocamera en reddingsboei...

De boei! Ah, dat is nog een verhaal apart. Want hoe kwam ik nu aan die boei, wilden ze natuurlijk weten, en ik werd subiet ingeladen.

Wat Ūk me afvraag is; wat moet de bajesboot met een reddingsboei??
Een reddingsboei, die meteen ook maar de naam van dit ding verklapt: 'Bibby Kalmar' stond er op de oranje boei, daarmee de verwantschap verradend met inderdaad de Bibby Stockholm in Rotterdam.

Maar wat moet dus die boot, door verbalisanten en hulp OvJ ookwel 'rechtmatige eigenaar' genoemd, met een reddingsboei? Wie moet er dan gered worden? Er worden alleen maar mensen in opgesloten! En met drie in- danwel uitgangen valt er weinig te redden in geval van nood. Deze Bibby moet namelijk maar liefst 600 gevangenen gaan opsluiten. Dus een reddingsboei past de Bibby helemaal niet! Dat is het toonbeeld van hypocrisie. Eerder een brulboei dan een reddingsboei! Eerder een misplaatst boegbeeld dan een levensredder!

Even voordat de Dordse politie mij ermee inrekende, had ik nog al fietsend bedacht wat ik met het ding zou doen. Hij zou zeker bij een aktie van pas gekomen zijn. Zoiets als presenteren aan Donner met taart toe had me wel wat geleken. Maar nu kwamen ze in de cel vragen of ik afstand deed van het ding. Wat een vraag, zeg! Daarop geef ik ook al geen antwoord.

Geen boei meer, en geen foto's dus, is het einde van deze inspectie. Wel een hoop ideeŽn voor vervolg.

Zo dacht de OvJ er blijkbaar ook over, want bij mijn vrijlating bleven de foto's bij wijze van bewijsmateriaal in beslag genomen en kreeg ik in plaats daarvan een fraaie dagvaarding mee wegens diefstal en braak.

Van coŲrdinatie bij justitie is echter geen enkele sprake. Ze zijn erin geslaagd deze rechtzaak in Dordrecht precies tegelijk te plannen met de rechtzaak van de bajesboot blokkades in Rotterdam, kennelijk in de veronderstelling dat ik mezelf in tweeŽn splitsen kan: op 5 oktober, om 9.30.

Uiteraard ga ik hoe dan ook trachten de foto's terug te krijgen, want waar zijn die nu bewijs van? Van een door mij begaan misdrijf (fotograferen) of van het misdrijf van Donner en Verdonk?: Het in gebruik nemen van nog meer bajesboten waarin mensen onschuldig worden opgeborgen en doelbewust slecht behandeld om hen tot meewerking aan uitzetting te dwingen??

Het laatste! Laat het OM ze dus vooral meebrengen wanneer deze zaak dient!

- E-Mail: info@jokekaviaar.nl Website: http://www.jokekaviaar.nl
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme europa vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
Dordse bajesboot door aktie onder de aandacht 
JK - 19.08.2006 11:37

Nadat de lokale en regionale media hierover in het kort hadden bericht, heb ik een persbericht nagezonden. Dit heeft geleid tot een telefonisch interview met AD. Daar staat nu een artikel in, editie Drechtsteden. Niet onaardig resultaat van zo'n kleine aktietje dat iedereen in de regio Dordrecht nu niet meer kan zeggen dat ze het niet geweten hebben.
Dit is de link voor het artikel, zoals het op het internet staat:  http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article552749.ece
foto dordse bajesboot 
Joke Kaviaar - 19.08.2006 22:38

Sluiten en slopen!
Sluiten en slopen!

Aangezien de door mij gemaakte close up foto's van de dordse bajesboot nog even op zich zullen laten wachten - dwz tot ze na de rechtzaak hopelijk worden vrijgegeven - bij deze een foto gemaakt overdag. Deze is ook redelijk dichtbij en geeft een goede indruk.

E-Mail: info@jokekaviaar.nl
Website: http://www.jokekaviaar.nl
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.