english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Kroon vernietigt besluit van de Provincie Limburg over Schin
hulp activist - 21.12.2006 15:50

Provinciale Staten
PS 20-2006 Maastricht, 21 december 2006


Per Koninklijk Besluit heeft de Kroon het besluit van Provinciale Staten van Limburg van eind 2005 vernietigd dat voorschrijft dat ter bescherming van stiltegebieden alleen met een gemeentelijke ontheffing bomen mogen worden gekapt met lawaaitoestellen.
Het Koninklijk Besluit (KB) gaat met name in op de bomenkap van de Schinveldse Bossen.



De Kroon is van mening dat de provincie bij het nemen van het besluit geen rekening heeft gehouden met de veiligheid rond de NAVO-basis te Geilenkirchen (Duitsland) en de internationale afspraken die daarover in NAVO-verband zijn gemaakt. De Kroon spreekt van een onaanvaardbare inmenging in rijksbeleid. "Provinciale Staten wisten of hadden moeten weten op grond van welke belangen de Staatssecretaris van Defensie tot afzagen wilde overgaan. Die belangen zijn niet althans onvoldoende meegewogen", aldus het Koninklijk besluit.

Omdat het KB echter niet alleen de Schinveldse Bossen, maar alle Limburgse stiltegebieden (ca. 30) raakt, beraadt de Provincie Limburg zich over de gevolgen. Zij zal in januari 2007 beslissen of zij tegen dit besluit in beroep zal gaan. Hierbij zal de statencommissie Verkeer, Water en Milieu uit Provinciale Staten betrokken worden. De beroepstermijn is zes weken.


 

Lees meer over: Schinveld vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
.....uitleg, duiding en meer.... 
GroenFront! Schinveld - 22.12.2006 19:31

De juridische stappen in een notendop:

zomer 2005:

Het kabinet besluit bij monde van Minister Dekker (VROM) dat de NIMBY-procedure wordt ingezet om toch een kapvergunning te krijgen voor 6 en 14 ha bos in de Schinveldse Bossen.

Door de NIMBY-procedure (Not In My BackYard) kan de landelijk overheid een provincie of gemeente 'overrulen' in (o.a.) het verstrekken van vergunningen.

Direct na dit besluit van het kabinet geeft de Gemeente Onderbanken een kapvergunning voor slechts 6 bomen. Volgens eigen onderzoek van de gemeente hoeven er slechts 6 bomen gekapt te worden om het vliegverkeer veilig te krijgen. Hierdoor kan de gemeente 2 zaken aanspannen bij de Raad van State (RvS), nl:

1) Er liggen 2 strijdige overheidsbesluiten; eentje voor 14+6ha en eentje voor slecht 6 bomen. Aan de RvS wordt dus gevraagd wie van deze 2 overheidsbesluiten de juiste is.

2) Er wordt door de gemeente gezegd dat VROM nooit die vergunning had mogen verlenen, omdat niet aan de juiste voorwaarde is voldaan volgens de NIMBY-wet.


Daarnaast begint Vereniging Stop Awacs (Overlast) ook 2 zaken bij RvS, nl:

1) Bezwaar tegen de kapvergunning van VROM en de daarmee samenhangend kritiek op het gebruik van de NIMBY-wet.

2) Bezwaar tegen de kapvergunning van Gem. Onderbanken mbt de 6 bomen


18 november 2005:

Ook Provincie Limburg zit niet stil. Zij maken een milieu-wet waarin het verboden is om in een natuurgebied (=stiltegebied) een motor-aandrijving te gebruiken. Hierdoor zou er dus gekapt moeten worden zonder motorzagen, trekkers e.d. Gemeenten kunnen echter wel een ontheffing verlenen. Maar Defensie wist ook dat dat de Gem. Onderbanken hen nooit zo'n ontheffing ging geven.


Vrijdag 2 december 2005:

RvS doet uitspraak: "VROM heeft juist gehandeld mbt de 6ha, maar mbt de 14ha moet de inspraak- cq bezwaarprocedure voor belanghebbenden overgedaan worden. Tot die tijd mocht er niet gekapt worden in de 14ha.

Er was echter nog steeds die milieu-wet die het verbood om met machines in stiltegebieden te werken. Gemeente Onderbanken stelt dus dat als Defensie toch gaat kappen, zij illigaal bezig zijn en dat de gemeente dan de politie zal inschakelen om het kapbedrijf te laten arresteren. Ook hangt er nog een dwangsom vast aan die provinciale milieuwet.


Zondag 4 december 2005:

GroenFront! begint actiekamp in de Schinveldse Bossen


Dinsdag 20 december 2005:

Kortgeding van Defensie vs Gem. Onderbanken. Aan het begin van de zitting tovert de advocaat van Defensie/ de regering een Koninklijk Besluit (KB) uit zijn hoge hoed.

Een Koninklijk Besluit is een besluit van ‘de regering’ (=kabinet + koningin). In dit Koninklijk Besluit werd besloten dat die betreffende milieuregels geschorst werden. Deze milieuregels waren de basis voor de rechtspositie van Gem. Onderbanken tov Defensie. Meer of dat eerste KB:  https://ssl.direkte-aktie.net/cms/groenfront.php?itemid=270

Eerder die maand (dec 2005) had Donner ook al via een Koninklijk Besluit de sluiting van het detentiecentrum op Schiphol weten te voorkomen.

Zie ook (met betere uitleg):
 https://ssl.direkte-aktie.net/cms/groenfront.php?itemid=271


Vrijdag 23 december:

De rechter geeft Defensie gelijk in het kortgeding. dit is nogal logisch als er zojuist met een rood poltood een wet door gestreept is.


-------------------------------

Zo'n KB dat ingrijpt in provinciale wetten heb je in 2 versie's, nl:

1) Schorsen. Hierbij wordt de regelgeving tijdelijk buiten werking gezet.
De periode van dit "tijdelijk" is een half jaar. Hierna treed de (milieu-)regelgeving weer gewoon in werking, tenzij er een nieuw KB komt.

2) Vernietigen. Hierbij wordt het direct in de prullebak gegooid.

Vernietigen is dus heftiger dan schorsen.

29 juni 2006

In eerste instantie werd op 20 december 2005 gekozen voor schorsen van de regelgeving. Aangezien deze dus maar een half jaar houdbaar is, werd op 29 juni 2006 een nieuwe KB genomen waarin de wetgeving weer voor een jaar geschorst werd. Dit zou lopen tot 20 december 2006.

21 december 2006:

Aangezien de werking van het laatste KB alweer 'op' was, moest er maar weer een nieuwe KB komen. Ditmaal is dus gekozen voor vernietigen ipv schorsen. Hierdoor is die gehele milieu-wetgeving in de prullenbak geworpen.

Er zit ook exact een jaar tussen het eerste en de derde KB.

Zowel voor- als achter de schermen zullen VROM, Defensie & Justitie intensief overleg gehad hebben met de provincie Limburg. In principe is de landelijke overheid natuurlijk positief over zulke wetgeving vanuit de provincie, alleen bij 'schinveld' zat het in de weg. De regering zal waarschijnlijk gezegd hebben dat de schorsing stopt, als de provincie een uitzondering maakt voor 'Schinveld'. Dan kan overal in Limburg die regel weer gelden (muv Schinveld) en kan Defensie dus haar gang gaan in Schinveld (zodra ze dat zou mogen). Het lijkt er hier dus sterk op dat Prov. Limburg haar rug recht gehouden heeft en is niet gezwicht voor druk (lees: dreigenmenten) vanuit de landelijke overheid. Dus heeft de landelijke overheid maar een lomp machtsmiddel uit de kast gehaald: vernietiging dmv KB. In dit machts-politiek pokerspel ligt de bal nu weer bij prov. Limburg: hoe reageren zij hierop....?


Waarbij opgemerkt moet worden dat deze laatste alinea een mening/visie is. De Nederlandse regering zal het ongetwijfeld anders zien dan hierboven staat.....

En daarnaast nog even voor de duidelijkheid: dit is wel een hele summiere samenvatting van het juridische verhaal over Schinveld. Er is (helaas) nog veel meer......, maar om het KB van afgelopen week te kunnen begrijpen is dit wel het meest relevant.


Website: http://www.groenfront.nl
 
Binnen 6 weken bezwaar mogelijk voor Limburg 
Bananenrepubliek - 24.12.2006 02:23

De provincie kan binnen 6 weken (=tot 25-1-2007) bezwaar aantekenen tegen dit besluit van de rijksoverheid. Aangezien dit dan een conflict tussen verschillende overheden is zal dit (waarschijnlijk) uitgevochten moeten worden bij de Raad van State. Ach, met zoveel rechtzaken kan er nog wel 1-tje bij....

Zie ook:
 http://www.l1.nl/l1/nl/html/algemeen/homepage/nieuws2.pshe?nieuws_item=76732G265S2UNTOQ4HRE&nieuws_sectie=G52415X574006G42T2PV



Website: http://www.groenfront.be
 
Stop Awacs 
GF!-schinveld - 25.12.2006 04:57

Zie ook de uitleg van Henri Haenen op de website van Stop Awacs:

 http://www.stopawacs.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=244&Itemid=2

Binnen enkele dagen komt er ook een uitgebreid overzichtsartikel op groenfront.nl

Website: http://www.groenfront.nl
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.