english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
achtergrond informatie over DJI
zoom-in - 11.02.2007 01:50

Hieronder een stukje kopie & paste van de site Dienst Justitiele inrichtingen. Bij sommige stukjes vraag ik mij af, als je het zo menslijk bekijkt waarom zijn de gevangenen er dan niet beter aan toe, en hoe kun je dit werk dan doen. Voor wie interesse heeft voor de complete texten kijk dan eens op www.dji.nl
Via de sitemap kun je bij een kopje Geen Toegang komen, net onder "links", hier heb je drie cellen met vragen, spelletjes en filmpjs over het bajesleven...Verder veel interessante vacatures.



Vertrek en terugkeer zijn onderdeel van ons vreemdelingenbeleid. Door effectievere toepassing van de maatregelen, nieuw beleid en de combinatie van nationaal en internationaal beleid van de gehele rijksoverheid, wordt de terugkeer van de vreemdeling geïntensiveerd. Daartoe worden landenspecifieke strategieën opgesteld.
Gemiddeld zitten vreemdelingen tien dagen in een uitzetcentrum, maar daar zijn geen wettelijke termijnen voor.
Bijzondere problemen rond deze groepen mensen kunnen een humane opvang bemoeilijken. Bijvoorbeeld door uitzichtloosheid, taalbarrières, het soms onvoorspelbare gedrag van ingeslotenen en de ook relatief korte duur van opvang. Bovendien: je weet nooit wanneer weer een volgende groep gedetineerden arriveert en hoe groot die zal zijn. Desondanks lukt het vrijwel altijd om deze gedetineerden een menswaardig verblijf te bieden.
Directie Bijzondere Voorzieningen: Erik de Borst
Vreemdelingenketen
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), onderdeel van het ministerie van Justitie, is verantwoordelijk voor de uitvoering van het vreemdelingenbeleid. De IND voert het vreemdelingenbeleid echter niet alleen uit; de dienst doet dit samen met een aantal ketenpartners, onder andere de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).
Andere ketenpartners zijn: de Vreemdelingendienst, de Koninklijke Marechaussee, het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de gemeenten. In de uitzetcentra van DJI wordt de vreemdelingenbewaring ten uitvoer gelegd. Om het proces van terugkeer te bespoedigen, wordt intensief met de diverse organisaties samengewerkt.
Primair is de vreemdeling zelf verantwoordelijk voor zijn terugkeer en daarbij heeft de overheid een ondersteunende rol. Vertrekt de vreemdeling echter niet zelfstandig dan kan de overheid gebruik maken van haar bevoegdheid het vertrek af te dwingen.De bestrijding van illegaliteit is een lastig proces, dat regelmatig vastloopt door onvoldoende opvangcapaciteit.
Vreemdelingen die tijdens grootschalige acties van de politie werden aangehouden, stonden vaak even later weer op straat omdat er niet voldoende opvangplaatsen voorhanden waren. In de zomer van 2003 is er een uitzetcentrum (UC) Rotterdam Airport geopend, in november 2003 gevolgd door UC Schiphol. Met de komst van beide centra is de efficiency van het uitzettingsproces aanmerkelijk verbeterd.
Als een vreemdeling in het uitzetcentrum aankomt, worden zijn papieren en zijn bagage gecontroleerd en wordt hij ingeschreven. Soms is het noodzakelijk de vreemdeling te fouilleren of te visiteren. Iedereen die in het uitzetcentrum zit, weet dat hij terug moet naar het land van herkomst. Alle activiteiten van het vaststellen van de nationaliteit en de identiteit, evenals het verzorgen van zogenaamde ‘laissez passer’ zijn gericht op deze terugkeer.
Op 1 september 2004 is de eerste detentieboot Reno in gebruik genomen. Met drie verdiepingen en een omvang van 12 bij 100 meter en biedt plaats aan 288 gedetineerden.
Voorheen was de Reno een hotelboot die als asielzoekerscentrum in Duitsland en door de COA als opvanglocatie in Woudrichem werd gebruikt.

Sinds 24 januari 2005 is de detentieboot Stockholm in gebruik en biedt plaats aan 472 gedetineerden. Deze boot heeft als omvang 26 bij 93 meter en is voorzien van drie etages. Is eigendom van een Britse exploitant en werd tijdens de Falkland-oorlog ingezet om Britse soldaten te huisvesten.Illegale vreemdelingen
Van begin af aan verblijven er op beide detentieboten illegale vreemdelingen waarvan de politie bij aanhouding noch de nationaliteit noch de identiteit heeft kunnen vaststellen. Ook vanuit diverse inrichtingen van het gevangeniswezen naar de boten overgebracht.
Speciale voorzieningen
De Reno en de Stockholm zijn afgemeerd in de Rotterdamse 3de Merwedehaven. Voor de boten zijn aan wal speciale voorzieningen getroffen. Het zijn gesloten inrichtingen, waarvan de toegang beveiligd is. Binnen de omheining bevinden zich een portiersloge, luchtplaatsen, parkeer- en opslagruimtes.Meerpersoonscellen
In de Reno verblijven vreemdelingen met zijn vieren in één cel. De Stockholm heeft cellen voor twee, vier en zes personen.
Zij slapen in stapelbedden en delen een douche, toilet, televisie en koffiezetapparaat. Elke twee dagen wordt er eten aangeleverd. Daarvoor beschikken ze ook over een koelkast en magnetron. Zo kunnen ze zelf over hun etenstijd beslissen.Geen gevangenisstraf
Vreemdelingen zitten op de boot geen gevangenisstraf uit, maar zijn in bewaring gesteld.
Nieuwe detentieboten
Op dit moment worden er twee nieuwe detentieboten gebouwd en afgemeerd in de Isaac Baarthaven te Zaandam. Beide detentieboten hebben een capaciteit van 288 plaatsen. In Dordrecht wordt binnenkort ook een detentieboot ingebruik genomen met een capaciteit van 496 plaatsen.
Eigen hut
Vreemdelingen met ernstige problematiek, bijvoorbeeld psychiatrische stoornis, zware verslaving of HIV-besmetting verblijven in een eigen hut.
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme europa vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.