english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Volvo, symbool van veiligheid of schending van mensenrechten
Adri Nieuwhof - 06.07.2007 13:14

Het automobielbedrijf Volvo schrijft op haar website dat het de visie heeft “het meest begeerlijke en succesvolle automerk te willen zijn door een auto te maken die het veiligst en meest opwindend rijdt”, en even verder, "bij het uitkiezen van een auto tellen comfort en veiligheid voor uw passagiers, in het bijzonder voor uw kinderen." Palestijnen in Israël - waaronder de Bedoeïnen - en in de bezette gebieden hebben wellicht een andere kijk op Volvo.


Volvo bulldozers in actie. (Foto: RCUV)
Volvo bulldozers in actie. (Foto: RCUV)

Neerhalen van huizen

Volgens een woordvoerder van de Association of Forty [1], hebben ongeveer 1.500 Israëlische troepen in alle vroegte op maandag 25 juni 2007 op een agressieve manier de niet-erkende dorpen Atir en Um Hayran in de Naqab (Negev) aangevallen. Zij werden gesteund door in oranje geklede joodse jongeren, de kleur die joodse kolonisten veel dragen. In Atir en Um Hayran wonen Bedoeïen die in 1948 door de oorlog ontheemd raakten van hun landbouwgronden. Na tal van omzervingen kregen de huidige bewoners van Atir en Um Hayran in 1956 deze dorpen als woonplaats toegewezen door de Israëlische autoriteiten. Nu, bijna vijftig jaar later, proberen de Israëlische autoriteiten opnieuw de ruim duizend inwoners van deze twee dorpen te verjagen.

Hussein al Rafay'a, hoofd van de Regionale raad van niet-erkende dorpen (RCUV) in de Naqab (Negev), werd gearresteerd, omdat hij de Israëlische troepen en hun machines probeerde te verhinderen op te rukken naar de huizen. Zijn collega slaagde erin om foto's te maken van de vernielingen. Op de foto's is te zien hoe de grote, krachtige, gele Volvo bulldozers de huizen van de Bedoeïnen met de grond gelijk maken. Ten minste twintig huizen zijn die ochtend neergehaald en de bezittingen van de betrokken bewoners zijn geconfisceerd, waardoor meer dan 150 mannen, vrouwen en kinderen ontheemd raakten.

Oproep tot desinvestering van Amerikaanse kerk

Tijdens de jaarvergadering die onlangs van 8-10 juni werd gehouden, heeft de Methodisten Kerk van New England in de Verenigde Staten een rapport gepresenteerd met daarin de resultaten van een onderzoek naar bedrijven die profiteren van de Israëlische bezetting van Palestina. Het onderzoek is verricht door de Werkgroep Desinvesteren. Deze werkgroep is in 2005 in het leven geroepen om te werken aan de implementatie van een resolutie die tijdens de jaarvergadering dat jaar was aangenomen. De resolutie spreekt zich uit over desinvesteren als vreedzaam middel om aan vrede en rechtvaardigheid in het Midden-Oosten te werken.

De Werkgroep Desinvesteren heeft uitgebreid onderzoek verricht naar tal van bedrijven om vast te stellen of zij de Israëlische bezetting substantieel ondersteunen. Bedrijven is gevraagd om binnen een vastgestelde periode te reageren op de schriftelijk voorgelegde bevindingen van de werkgroep. In het rapport worden twintig bedrijven genoemd, ook Volvo, waarvan de werkgroep vindt dat individuen, kerken en investeerders in de Verenigde Methodisten kerk hun geld zouden moeten desinvesteren.

Volvo op de zwarte lijst

Op basis van goed gedocumenteerd onderzoek komt de Verenigde Methodisten Kerk uit de Verenigde Staten tot de conclusie dat Volvo de Israëlische bezetting van Palestina substantieel steunt. In het rapport staat, "Op tal van foto's en video's zijn Volvo bulldozers te zien, die Palestijnse huizen met de grond gelijk maken. Ook worden ze ingezet bij de bouw van de Israëlische muur op Palestijns land. Dit is door het Internationaal Gerechtshof als illegaal bestempeld. Mayers Cars & Trucks in Israel is een Volvo dealer, en volgens bronnen in Israël is dat één van de grootste leveranciers van machines die nodig zijn bij de bouw van de muur en de nederzettingen." [2]

Na War on Want en Pax Christi in Groot-Brittannië heeft nu ook de Verenigde Methodisten Kerk in de Verenigde Staten opgeroepen tot economische maatregelen tegen Volvo, omdat dit bedrijf van de bezetting profiteert.

Symbool van veiliheid of schending van mensenrechten?

Veel autorijders kiezen voor Volvo vanwege het idee dat de auto veilig is voor het gezin. Voor de Palestijnse Bedoeïnen die in de niet-erkende dorpen in de Naqab (Negev) wonen heeft het merk Volvo een heel andere betekenis. Als de gele Volvo bulldozers de dorpen binnen komen rollen, dan voelen de huiseigenaren die een bevel tot vernietiging hebben ontvangen, boosheid, haat en angst. Zij weten heel goed dat de Israëlische troepen met hun Volvo bulldozers komen om hùn huizen plat te gooien, waardoor zij, hun kinderen en hun kleinkinderen ontheemd achterblijven.

Voetnoten
1. www.assoc40.org
2. Report Divestment Task Force,  http://www.neumc.org/page.asp?TableName=oPages_6KF3UU&PKValue=178
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Jihad tegen Volvo 
Muhammad - 06.07.2007 14:35

Dank voor deze relevant informatie!
Lokale partijbonzen van Hezbollah rijden al jaren rond in door Iran geleverde tweedehands Volvo's. Het wordt hoog tijd om ze in te lichten.

Jihad on Jihad 
Olav - 06.07.2007 17:07

Waarom zou je hier Volvo mee lastig willen vallen? Alsof die persoonlijk die dingen daar naar toe gebracht hebben!
hmm 
Defiance - 06.07.2007 19:34

Ik vind het ook een beetje een indirecte vorm van aansprakelijkheid. Deze dingen zien er uit als gewone bulldozers die elk wegenbouwbedrijf kan kopen. Als het nou ging om dozers ging die zijn aangepast aan gevechtssituaties, zoals de gepanserde en met machinegeweer uitgeruste voertuigen van Catapiller, dan is dat een heel ander verhaal.

Vergelijk het met een honkbalknuppel waarmee iemand word vermoord. Het kan als wapen gebruikt worden maar daar is het niet voor bedoeld. Is de honkbalknuppelfabrikant (mooi woord voor galgje btw) dan aansprakelijk te stellen?
Verantwoordelijkheid 
Adri - 07.07.2007 13:44

Israël schendt het internationaal recht met de bouw van de muur en joodse nederzettingen op Palestijnse grond, en het schendt mensen rechten in Israël zelf door de systematische achterstelling van Palestijnse Israëlis. De bulldozers zijn gekocht door de Israëlische autoriteiten en worden ingezet bij acties van het leger en de politie. De vergelijking met honkbalknuppels, die door een individu worden gekocht en vervolgens worden misbruikt, gaat niet op.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.