english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Raad van State: Geen verbreding A4
GroenFront! - 25.07.2007 16:46

"Woensdag Gehaktdag" is passé - en niet veganistisch. Tegenwoordig is Woensdag Raad van State-dag" Iedere woensdag maakt de RvS haar uitspraken bekend. Vandaag zet de RvS een streep door de verbreding van de A4 bij Leiden. Milieudefensie heeft 2 jaar geleden een bezwaar ingediend tegen het tracebesluit op basis van de schadelijke gevolgen voor de luchtkwaliteit. Vandaag heeft ze gelijk gekregen.

Bron: Milieudefensie.nl
Bron: Milieudefensie.nl

Leiden
Rijkswaterstaat wil de A4 ter hoogte van Leiderdorp/Leiden over een afstand van meer dan 6km verbreden van 2x2 naar 2x3 rijbanen. Milieudefensie is bij de Raad van State een bodemprocedure begonnen op basis van de verslechtering van de luchtkwaliteit. Momenteel is de luchtkwaliteit daar al erbarmelijk.

Het bewaar van Milieudefensie spitste zich toe op een drie-tal punten. In het onderzoek van Rijkswaterstaat naar luchtkwaliteit was alleen de luchtkwaliteit rond de te verbreden A4 bekeken. Dit, terwijl deze verbreding ook effecten heeft op de luchtkwaliteit rond aan- en afvoerende (stads)wegen en de A4 ten noorden en zuiden van Leiderdorp. Ten tweede heeft Rijkswaterstaat slechts het verschil inzichtelijk gemaakt tussen verbreding met invoering van een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur en verbreding zonder deze compenserende maatregel. Onderzocht had moeten worden wat het verschil in luchtkwaliteit zou zijn tussen wel of helemaal niet verbreden. Ten derde was geen studie gemaakt van de verkeersaantrekkende werking van de verbreding, terwijl bekend is dat verbreden van een snelweg tot veel extra verkeer leidt.


Midden-Delftland
Rijkswaterstaat wil bij Delft de A4 door trekken. Momenteel ontbreekt daar een stuk snelweg. Zodra de verbreding van de A4 ten noorden (Leiden) zou lukken, gaat dit extra verkeer genereren. Dit extra verkeer zal Rijkswaterstaat vervolgens kunnen gebruiken bij het versterken van de lobby ter doortrekking van de A4 bij Delft. Deze uitspraak van RvS heeft dus ook positieve gevolgen voor de situaties op andere gedeeltes van het snelwegennet.

In juni 2007 heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat (VenW) Camiel Eurlings besloten dat er nog aanvullende onderzoek nodig is naar het doortrekken van de A4. Indien er geen vertraging meer ontstaat, kan Rijkswaterstaat begin in 2010 met het aanleggen en zal het klaar zijn in 2015 (planning!!).


Bergen op Zoom
Bij Bergen op Zoom mist er ook nog een stuk uit de A4. Lokaal was er veel gesteggel tussen lokale actiegroepen over de vraag of er een oostelijk- of westelijktrace moest komen. Een mooi voorbeeld van hoe bewonersgroepen met NIMBY argumenten tegen elkaar uit gespeeld worden. In maart 2007 heeft de Minister van VenW Camiel Eurlings besloten dat de A4 ten westen van Bergen op Zoom komt te liggen. Sindsdien is Rijkswaterstaat al druk bezig met de aanleg aldaar. De oplevering staat gepland voor 2011. Dit gaat echter 'slechts' over een stuk van 6km, een ander stuk weg van 11km ligt nog op de tekentafel.


Zie ook:

[Persbericht Milieudefensie n.a.v. RvS-uitspraak]

[Beroep Milieudefensie Tracébesluit A4 Burgerveen - PDF]

[Milieudefensie Verkeerscampagne]

[Uitspraak van de Raad van State]

[Geschiedenis van de A4 in Nederland]

[Officiële A4-website van Rijkswaterstaat]


Website: http://www.groenfront.nl
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
Correctie Bergen op Zoom 
NN - 25.07.2007 20:57

Het gesteggel over een oost- of west-variant vindt plaats in Steenbergen, een kleine stad zo'n 10 kilometer ten noorden van Bergen op Zoom.
klopt! 
GroenFront! - 25.07.2007 21:51

Klopt helemaal. Sorry, ik weet het ook. Beide naam per ongeluk verwisseld in mn hoofd. Bedankt voor de aanvulling!
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.