english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
De romantiek van Wilders
Fadi Hirzalla - 19.08.2007 10:11

Als kleine kinderen aandacht tekortschieten, dan gaan ze soms vervelend doen: blèren, zeuren, janken of dingen kapot maken. In de pedagogiek is het de regel dat je dat soort aanstelleritis moet negeren. Anders ontdekt het kind immers een machtsmiddel in het vervelend doen. De opmerkingen van Geert Wilders over het verbieden van de koran, het Mein Kampf van de moslims volgens hem, zouden dus ook genegeerd moeten worden.

Er is echter een serieus probleem: de aan ‘attention deficit’ lijdende Wilders ís niet te negeren. De media smullen van zijn getier, want het verkoopt als de neten. Kerm iets sinisters rondom het woord ‘islam’, en reken maar van yes dat jij en je zaak, hoe onbetamelijk ook, weer volop in de picture raken. Dat weet Wilders maar al te goed.
Bovendien kreeg Wilders’ partij negen zetels in de laatste parlementsverkiezingen. Dat is zes procent van de stemmen. Dat is de stem van één miljoen Nederlanders (ongecorrigeerd voor stemgerechtigdheid). En wie weet hoeveel Nederlanders in totaal aan islamofobie lijden. De laatste enquête van Maurice de Hond geeft onheilspellende resultaten: liefst 19% van de ondervraagden steunt Wilders in zijn oproep tot koranverbod; 65% vindt niet dat Wilders’ ingezonden briefje een fout was; en 51% zegt de islam bedreigend te vinden.
Het is tegen deze achtergrond – het continue en collectieve geroddel over hoe slecht en bedreigend ‘de’ islam en ‘de’ moslim zouden zijn voor ‘de Westerse beschaving’ – dat de vraag zich eens te meer opdringt wat dan die Nederlandse leitkultur eigenlijk is. Tegelijkertijd blijft de hardnekkigheid van de wijdverbreide islamofobie ook bevreemden. Over beide punten is al veel gezegd, maar niet het volgende.
Wat elke antropoloog weet (of zou moeten weten), is dat wij Nederlanders in toenemende mate beslissingen nemen op basis van gevoel. Waarom doet of vindt iemand iets? Omdat het goed voelt. Waarom is iemand bang voor moslims? Omdat het zo voelt (vaak wordt dat gevoel dan aangekleed met wat oneliners van Wilders of anderen die islam verfoeien). Voor het legitimeren van een houding of gedrag, verwijzen steeds minder mensen naar een of ander moreel handvest (de bijbel, of een leidend traktaat van een verlichtingsfilosoof bijvoorbeeld). Nog minder mensen hebben ook maar enige kennis van islam en de moslimgemeenschappen. Dat moslims niettemin afgerond worden naar iets collectiefs, homogeens en, bovenal, oneindig angstaanjagends, is dan ook veel meer een islamofobe reflex dan een welberedeneerde conclusie.
Illustratief is dat onderzoek uitwijst dat islamofobie het meest uitgezaaid is onder Nederlanders die letterlijk nooit in aanraking met moslims komen Inwoners van kleine dorpjes in de uithoeken van het land, zoals Tubbergen, Aagtekerke of Tollebeek. Waarom desondanks de islamofobie? Juist, vanwege de gevoelens. Die blijken erg in de war te zijn geschopt door Wilders en consorten. Het is dezelfde kudde van moslim-uitscheldende ‘intellectuelen’ die de electorale onderbuikgevoelens nog altijd met graagte kietelt, want het werkt gewoon. Het bewijs is reeds geleverd: voor veel Nederlanders is het gevoel leidend.
In de individualistische maatschappij van Nederland, vindt men legitimaties zodoende steeds minder in kennis, of in een moraal gebaseerd op rationaliteit, argumentatie of religie, en steeds meer in het eigen gevoel. Volgens Immanuel Kant, de peetvader van de verlich-tingstheorie, betreedt het menswezen daarmee het dierenrijk. We demoraliseren of derationaliseren immers legitimaties: we vinden iets niet omdat de feiten het uitwijzen of omdat het in morele zin goed is, maar omdat we ‘het zo voelen’. Kortom, de instincten zijn leidend. Net zoals dat voor bijvoorbeeld een Bonobo-aap het geval is. Het einde van de moraal en/of rationaliteit doemt op. Ongeacht of dat nou goed of slecht is, het is een feit.
Waarom dit voor velen aanleiding vormt om zich superieur te wanen ten opzichte van moslims, dat is een vraagstuk op zich. Maar het is zo bezien te begrijpen waarom Balkenende aanspoort tot normen en waarden. Ook zegt het iets over de hardnekkigheid en het beschamend lage niveau van het ‘islamdebat’. In de kakofonie van geluiden, voert een dweperig discours de boventoon: een die de mens beschouwt als een inherent aftreksel van zijn genetische, etnische, culturele of religieuze ik, waarbij de een daarom superieur zou zijn aan de ander. Dat noem ik geen Verlichting, dat is romantiek. Geert Wilders staat niet voor de verlichte mens (wat dat ook moge zijn), maar voor Sturm und Drang. De moraal van het fatsoen verwordt en passent tot een loeder. Niet nadenken en reflecteren, niet open staan voor de mens als autonome bezitter van goedheid en hersens, neen, het credo is impulsief piepen en klagen, met zijn allen, en liefst zo banaal mogelijk.
In het buitenland moeten ze schaterlachen om deze nogal primitieve houding. Reken er maar op dat uitspraken als die van Wilders en de cijfers van De Hond de hele wereld over gaan. En reken er maar op dat we overal een pleefiguur slaan. Zelfs Filip Dewinter vindt dat Wilders de bocht uitvliegt.
Maar het meest ironische is dat uitgerekend Iran, dat over het algemeen zó beperkt wordt bezien in Nederland en andere landen in het Westen, met een uiterst beheerste en afgemeten reactie komt. Wilders moet kapot van verdriet zijn geweest om het feit dat Iran geen doods-fatwa over hem uitsprak. Daar gaat zijn kans om net zo’n internationale superster te worden als Salman Rushdie. Irans officiële reactie was enkel dat Wilders’ uitspraken niet opbouwend zijn, en dat de wereld behoefte heeft aan begrip, dialoog en tolerantie. Voorspelbaar genoeg, is het alleen Wilders die het presteert om dat tegen te spreken.


Fadi Hirzalla promoveert aan de Universiteit van Amsterdam en is redacteur van ZemZem, tijdschrift over het Midden-Oosten, Noord-Afrika en islam.
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.