english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Nieuwe ontwikkelingen rond het Lappersfortbos
GroenFront Belgie & Groene Gordel Front - 27.09.2007 21:05

De ontruiming van het actiekamp in het Lappersfortbos (Brugge) is bijna 5 jaar geleden. De laatste tijd zijn er echter weer veel ontwikkelingen in dit dossier.

Hierbij een update van de laatste stand van zaken.





Hoe het begon
In de jaren '90 was veel te doen rond het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (herinner je de Groene Hoofdstructuur e.d.). In 2000 keurde de Brugse Gemeenteraad het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) "Ten Briele", met de inkleuring van het Lappersfort zoals we die vandaag kennen, verder goed. Het noordelijke deel, aansluitend aan Ten Briele werd industriegebied (paars), het moerasgebied werd KMO-zone (roze) en het parkbos en weilanden werden parkgebied (groen met P). De volledige gemeenteraad (inclusief Agalev*) keurde dit goed.


De bosbezetting - 2001
Allerlei geruchten gingen de ronde, over het aanleggen van een weg langs of door het bos, de inplanting van een busstelplaats (=busremise/ busstation), rechtrekking van het kanaal, ?

Naar aanleiding daarvan werd het bos bezet. Na acties aan zijn kabinet beloofde minister Steve Stevaert dat de busstelplaats niet in het bos zou komen. Ook heel wat andere politieke en minder politieke groeperingen wurmden zich in alle soorten bochten om toch maar hun belangen of hun vel te redden. Er was zelfs sprake van dat de Vlaamse Overheid (minister Vera Dua) het bos zou kopen. Fabricom (de eigenaar) vroeg veel te veel (wat een slecht voorbeeld zou zijn voor andere boseigenaars) en zo kwam er van de verkoop niets in huis.

In oktober 2002 volgde de gewelddadige ontruiming van het actiekamp. Het weekend erop demonstreerden tussen de 4000 en 5000 mensen in de Brugse binnenstad. Minister Peeters heeft begin 2005 na veel aandringen en volgehouden actie beslist het parkgebied te huren voor de belachelijk korte periode van 5 jaar (bossen huur je gewoonlijk voor 33, 66 of 99 jaar). Het stadsbestuur heeft ook gevraagd aan de Vlaamse Overheid om het moerasgebied (aka KMO-zone) te bevestigen als groengebied.


Bouwplannen
Ondertussen zat ook Fabricom/Suez niet stil en vroeg een bouwvergunning aan voor het bouwen van loodsen, kantoorgebouwen en een parking in de industriezone van het Lappersfortbos. In eerste instantie werd deze aanvraag afgekeurd, maar na enkele aanpassingen was de tweede aanvraag voor Stedenbouw dan toch in orde. Alleen is er nog geen kapvergunning, wat onderdeel is van de bouwvergunning. Het blijft wachten op de ontbossingsvergunning voor de 3,5 ha bos. Deze moet afgeleverd worden door de Vlaamse Overheid, en die stellen als wettelijke voorwaarde dat er 7 ha compensatiebos aangeplant wordt. De laatste bouwvergunningsaanvraag dateert ondertussen van november 2005 en mogelijk verjaart het hele dossier.


Vaartdijkstraat
Een heel ander dossier is dat van de Zuidelijke Ontsluiting. Dat er een zuidelijk ontsluitingsprobleem is, staat vast, maar over een oplossing lopen de meningen zeer ver uiteen. Het probleem oplossen waar het zich stelt door aan het station een tweede tunnel onder de sporen te graven, kost heel veel geld en de NMBS staat ook niet te springen. Het alternatief is blijkbaar een weg aanleggen op of langs de terreinen van Bombardier, NMBS/Infrabel en het Lappersfortbos.

Op dit moment is het studiebureau WVI bezig met de plannen van een weg langs/door het Lappersfortbos, parallel aan de Vaartdijkstraat. Bijzonder vreemd (nuja, voor wie de Brugse politiek niet kent) is het totale gebrek aan openheid rond dit dossier. De mensen van WVI hebben zwijgplicht en de argumenten** voor de aanleg van dat korte stukje weg houden geen steek. Op 15 september '07 kondigt het Groene Gordel Front aan een klacht neer te leggen bij de Brugse ombudsman voor onbehoorlijk bestuur WVI bij gebrek aan coproductie dossier Vaartdijkstraat. Het GGF heeft een C-plan opgesteld(PDF) maar wordt niet betrokken.


Voetbalstadion
Er wordt dezer dagen zwaar gelobbyd (door J-L Dehaene en co) voor het shopping-voetbalproject van U-place aan de grens van Loppem met het regionaal stedelijk gebied Brugge. Dit project heeft ook een goede verbinding met de ring nodig, maar daarover zwijgt men in het hele dossier van de zuidelijke ontsluiting.

Om dit project te doen slagen moet de grens van het regionaal stedelijk gebied verlegd worden (wijziging van het gewestplan). Loppem is hierin geen vragende partij dus kunnen we ons verwachten aan een koehandel die het daglicht niet mag zien. Meer info hierover op www.wittepion.be


ALARM-lijst LappersFront!
Het LappersFront! is druk bezig met het samenstellen van een Alarmlijst voor het geval er toch gekapt gaat worden. Via de website van het LappersFront kun je je opgeven voor deze Alarmlijst.


*Later stemde Agalev, na overleg met de Lappersfronters, tegen de zuidelijke ontsluitingsplannen van het schepencollege.

**De nieuwe argumenten voor de verbinding Ten Briele ? Brug van Steenbrugge zijn de ontsluiting van Bombardier (voor vervoer van tram- en treinwagons). Bombardier is op dit moment goed bereikbaar via de ring. Bombardier heeft op 10 november '05 een bouwvergunning aangevraagd om op hun terrein een weg aan te leggen die aansluit met ? jawel, Ten Briele, ongeveer tegenover de aan te leggen weg in het Lappersfortbos. De werken zijn begin september 2007 gestart. Aan de andere kant van hun terrein, de kant van de ring, is men bezig met ? de nieuwe busstelplaats aan het bouwen! Het is vrij duidelijk dat deze stoelendans niet kon plaatsvinden zonder dat het stadsbestuur ze coördineert.




Met veel dank aan: Groene Gordel Front!
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.