english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
NAVO wil huizen slopen in Schinveld tegen geluidsoverlast
“Niet de huizen, maar de startbaan slopen!” - 17.05.2009 06:50

De NAVO is weer eens met een nieuw rapport gekomen over de situatie rond de AWACS-basis nabij Schinveld. Al jaren wordt er gesproken over vervanging van de motoren. Door deze vervanging zou de vervuiling en lawaaioverlast danig kunnen worden teruggedrongen. De NAVO blijkt echter niet bereid te zijn om de kosten van de vervanging ? ongeveer 1 miljard euro ? te betalen. De hoop van vele inwoners van Zuid-Limburg om op korte termijn minder overlast te ervaren van de AWACS wordt hiermee bot de grond in geboord. Als oplossing voor de overlast bij 40.000 mensen, wil de NAVO 16 huizen gaan slopen.

Bezettingsoefening afgelopen zomer
Bezettingsoefening afgelopen zomer

Vervanging motoren
Al jaren wordt er dus gesproken over vervanging van de motoren. De kosten hiervan bedragen ongeveer 1 miljard euro en zouden moeten worden betaald door de deelnemende landen in het AWACS-project. Verschillende NAVO-landen nemen deel in dit project en dragen allemaal een eigen percentage bij. Vooral de VS zijn een van de grote financiers. Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries heeft al eerder gezegd dat alle deelnemende landen moeten instemmen met vervanging van de motoren. Dit terwijl de overlast alleen in Nederland en Duitsland speelt. De overige deelnemers aan het project hebben dus weinig baat bij zo?n grote investering. Zij winnen er immers weinig mee. In het rapport wat afgelopen vrijdag is gepubliceerd, stelt de NAVO datde mogelijkheid van vervanging van de toren definitief van de baan is.

Huizen slopen als oplossing tegen geluidsoverlast
Nu er geen nieuwe motoren komen, heeft de NAVO wel een andere ?oplossing? bedacht: huizen slopen waar de overlast het grootst is. Het gaat om 11 huizen aan de Heerenweg, Emmastraat en Julianastraat in Schinveld en nog vijf woningen op Duits grondgebied. De NAVO wil deze kopen en slopen. Hiervoor is ongeveer 6,5 miljoen euro gereserveerd.

?Dit is natuurlijk de wereld op z?n kop. De slachtoffers moeten verhuizen, terwijl de daders door kunnen gaan met vliegen? vertelt GroenFront!-activist Rutger van den Dool. ?Niet die huizen, maar de juist startbaan moet gesloopt worden?, vervolgt hij. ?Het slopen van de startbaan is de goedkoopste oplossing en bovendien ben je dan ook direct van alle andere overlast af?, besluit hij.

De NAVO wil de gehele aankoop binnen een half jaar tot een jaar geregeld hebben. Dit is verbazingwekkend snel, gezien hun getreuzel op andere onderwerpen in dit dossier.

Verkopen of onteigenen?
Het ziet er naar uit dat de NAVO hoopt dat mensen vrijwillig hun huis verkopen. Wat er gaat gebeuren als bewoners niet bereid zijn hun woning te verkopen, is momenteel niet duidelijk. De overheid kan in principe onroerend goed (woningen, land etc.) onteigenen. Hoe deze procedure er precies uitziet en of Defensie dit kan doen, is nu nog niet bekend. Dit gaan we uitzoeken en hier komen we later op terug. Wel willen we iedereen in Schinveld voorlopig het advies geven om niet te verkopen.

Sloopvergunning
Ook al zou de NAVO de huizen in handen krijgen, dan nog is er een sloopvergunning nodig. Die moet door de gemeente verstrekt worden. Wethouder Hans Ubach reageert in het Limburgs Dagblad: ?Daarmee los je het probleem niet op. Veertigduizend mensen hebben overlast en dan koop je zestien woningen op.? Het verkrijgen van een sloopvergunning zou dus nog wel eens een lastige hindernis kunnen worden voor de NAVO.

Verlenging startbaan
Nog een onverwachte wending in dit dossier, is het plan om de startbaan te verlengen. De NAVO wil de startbaan 900m in oostelijke richting (Duitsland) verlengen. Hierdoor zouden startende AWACS al ruim vóór de bebouwing van Schinveld en Brunssum kunnen afbuigen en landende toestellen kunnen op grotere hoogte boven de twee plaatsen vliegen. Deze baanverlening zal ook weer tussen de 19 en 33 miljoen euro kosten. Het positieve punt van deze baanverlening, is dat verdere boskap niet meer nodig zou zijn. Dit beaamt de NAVO zelf ook. De andere kant van het verhaal is, dat het juridisch ook bijna onmogelijk geworden is om nog meer bos te kappen.

Het vreemde is wel dat eerder altijd is gezegd door de NAVO, dat een baanverlening niet mogelijk is. Dit vanwege de complexe Duitse milieuwetgeving omtrent vliegvelden. Nu het juridisch bijna niet meer mogelijk is om meer bos te kappen, blijkt het plotseling wel mogelijk om de baan te verlengen. Indien deze baanverlening eerder had plaats gevonden, was de boskap van januari 2006 ook niet nodig geweest. Voor de 6 ha reeds gekapt bos, komt het dus wel erg als mosterd-na-de-maaltijd.

Raad van State
Op donderdag 18 juni is er weer een zitting bij de Raad van State. Hier zal de beroepsprocedure dienen tegen de het NIMBY-besluit en de overschrijding van de termijn waarin een besluit genomen had moeten worden over het NIMBY. Binnenkort meer achtergronden en uitleg bij deze nieuwe zitting. De gemeente Onderbanken heeft een touringcarbus beschikbaar gesteld, zodat de inwoners die dat willen gezamenlijk kunnen afreizen naar Den Haag.

Ledenvergadering Stop Awacs
Aanstaande maandag, 18 mei, is er om 20:00 de ledenvergadering van Stop Awacs. Naast alle procedurele punten, zal hier ook meer uitleg gegeven worden over de huidige stand van zaken en deze recente ontwikkelingen. Tevens is er tijdens deze ledenvergadering de mogelijkheid om je in te schijven om mee te reizen met de touringcarbus naar Den Haag.

AWACS-basis half jaar dicht in 2012
Recent is het besluit genomen om ergens rond 2012 de luchtmachtbasis een half jaar te sluiten vanwege groot onderhoud. September 2007 is de basis ook al een week dicht geweest vanwege klein onderhoud aan de baan. De verwachting is dat ? indien het doorgaat ? tijdens dit groot onderhoud ook de startbaan verlengd gaat worden. De AWACS zullen in dit half jaar ergens anders gestationeerd worden. Na afloop zullen 17 van de 24 AWACS terugkeren naar Geilenkirchen. De overige 7 zullen permanent in het Midden Oosten gestationeerd worden, om vanaf daar missies in onder andere Afghanistan te vliegen. Momenteel gebeurd dit ook al vanaf Geilenkirchen. Meestal worden de AWACs in de lcuht bijgetand of maken ze een tussen stop in Turkije.

Met dank aan StopAwacs en het Limburgs Dagblad

- E-Mail: schinveld(at)groenfront.nl Website: http://www.groenfront.nl
 

Lees meer over: militarisme natuur, dier en mens Schinveld

aanvullingen
Kaartje 
GroenFront! Schinveld - 17.05.2009 06:56




Hierbij een kaartje.

Het rood gearceerde stuk bos (links) is het in januari 2006 gekapte stuk. Nog verder naar links begint de AWACS-basis. Rechts van het gearceerde stuk, is de 14 ha bos die nog steeds bedreigd worden. En de straatnamen waar de 11 huizen staan die NAVO/Defensie wil slopen.

Op een kaartje in het rapport (PDF) van de NAVO, staat per huis aangegeven welke ze willen slopen.

 http://stopawacs.nl/album/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=838
Pagina 36 en 37.

E-Mail: schivneld(at)groenfront(punt)nl
Website: http://www.groenfront.nl
 
Sloopkaartje v/d NAVO 
GF! - 17.05.2009 10:01




Rode stipje zijn huizen die de NAVO wil slopen.
Bron: http://stopawacs.nl/album/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=838

Koninklijk besluit 
Chaoss - 17.05.2009 11:36

Kan het onteigenen dan niet via een koninklijk besluit worden afgedwongen? Dan staat de gemeente toch machteloos?
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.