english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Zo 13 december NAi: Debat Het Gekraakte Ideaal
flexmens.org - 07.12.2009 16:06

13 December
Debat “Het Gekraakte Ideaal”
NAi, The Hood
14.00-16.00

kraken in verleden, heden en toekomst
(georganiseerd door kraakpetitie.nl en flexmens.org)


de Fabriek in Rotterdam, eerst gekraakt, nu leeg
de Fabriek in Rotterdam, eerst gekraakt, nu leeg

Het voorstel voor een kraakverbod lijkt grote kans te hebben om in wet omgezet te worden. De praktische implicaties hiervan voor het kraken zijn nog niet helemaal duidelijk. Het is in ieder geval het einde van een tijdperk en een goede reden om de balans op te maken. Kraken heeft in het laatste jaar - mede dankzij het voorgestelde verbod - volop in de schijnwerpers gestaan. Maar in die schijnwerpers heeft de dieper gaande discussie het grotendeels afgelegd tegen de oneliners en clichés. Op deze zondagmiddag willen we een bredere blik bieden op wat een wezenlijk onderdeel van de Nederlandse geschiedenis is en nog steeds een door duizenden bedreven praktijk.
Het debat gaat in op de legitimiteitscrisis van kraken in heden en verleden. Allereerst is er de veelgehoorde argumentatie dat het kraken niet meer van deze tijd is. Krakers van nu zijn zogezegd hun idealen kwijt. Maar tegelijkertijd is ook het verleden van de kraakbeweging niet vrij van controverse, zoals de affaire rond het kraak- en actieverleden van GroenLinks politicus Wijnand Duyvendak liet zien.
In dit debat komen twee vragen aan bod: ‘Wat is de historische betekenis van kraken geweest voor de Nederlandse maatschappij?’ en ‘Hoe zal de nabije toekomst van kraken eruit gaan zien met het nieuwe kraakverbod?’ Er zullen vier inleiders zijn, daarna volgt een debat.

Uitgenodigde sprekers:
Inleiders:
Gijs van Oenen (filosoof, Erasmus Universiteit)
Virginie Mamadouh (politiek geografe, Universiteit van Amsterdam)
Hans Pruijt (socioloog, Erasmus Universiteit)
Eric Duivenvoorden (publicist en ‘archivaris’ van de kraakbeweging)

Respondenten:
Lonneke van der Velden (politiek filosofe en co-auteur Witboek Kraken)
Kamiel Verschuren (kunstenaar en cultureel organisator)
Abel Heijkamp (kunstenaar en documentairemaker)

Moderator:
Friso Wiersum (Debatcentrum Tumult, Utrecht)
Programma:
12-13u Vertoning documentaire ‘Leegstand zonder zorgen’.
13-14u Lunch
14-16u Debat ‘Het Gekraakte Ideaal’

Toegang: Gratis
(N.B.: Voor tot overige delen van de Biënnale is een toegangskaartje à €10 of €7 nodig. De lunch kost €13.50.)
Taal: Nederlands
Reserveren gewenst: www.nai.nl/inschrijven

=====================================================================

Gelijktijdig vinden twee kleine expo's plaats:

13 December
Tentoonstelling
“Right to the City”
NAi, The Hood
12.00-17.00

Gelijktijdig met het symposium ‘Het gekraakte ideaal’ heeft hedendaagse videokunstenares Kelly Warman voor de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam een groepstentoonstelling bijeengebracht rond het thema ‘Right to the City. Vier internationale kunstenaars onderzoeken de psychogeografische aspecten van de gebouwde omgeving. Elk werk verkent de relatie tussen architectuur en de psychologische betekenissen die de gebouwde omgeving oproept. Met film en video als hun medium stellen zij vragen over bebouwing, een huizencomplex, een geschiedkundig moment en de mensheid.
Karl Kuhn (AT) geeft vorm aan het fenomeen uitplaatsing met zijn indringende uitbeelding van een ondergesneeuwd naoorlogs gebouw in Concrete and Snow. In A Family Portrait, een serie van individuele portretten van eenzaamheid, onderzoekt Diego Marcon (IT) hoe huiselijke architectuur gebruikt kan worden om mensen van elkaar te isoleren. Alcuin Stevenson (UK/JP) verkent de verborgen en veelvormige aspecten van urbane locaties met een historisch belang in Tolerances of the Hidden Face. In Cadere tenslotte verbeeldt Kelly Warman (UK) de relatie tussen het lichaam, taal en architectuur als een systeem van vervreemding.
De Oostenrijkse kunstenaar Karl Kuhn (1981) studeerde architectuur en kunst. Zijn werk speelt zich af op de scheidslijn tussen deze twee disciplines. Hij is gebaseerd in Wenen. Diego Marcon (1985), geboren te Varese, Italië, werkt tussen video en live optredens in en doet momenteel mee aan een residentie bij het Centre International d'Accueil et d'Echanges des Récollets te Parijs. Alcuin Stevenson (1981) studeerde aan La Sorbonne, Parijs. Gevestigd in Tokio, Japan, baseert hij zich in zijn werk met digitale media en muziek vaak op onderwerpen uit de science fiction en op technologische ontwikkelingen. Kelly Warman (1979) is beeldend kunstenaar, schrijver en curator met Londen als uitvalsbasis. In haar dichtgelaagde videowerken en performances verkent ze de overgang van het monologue interieur naar de cinematografische en architecturale ruimte.

13 December
Tentoonstelling
“Kraken heeft Nederland vormgegeven”
NAi, The Hood
12.00-17.00

Een essentiële parameter voor de ‘Open stad’ is de plek die de Nederlandse wetgeving overlaat voor het individuele initiatief. Die plek wordt gegarandeerd door een wereldwijd vrijwel unieke wet die het kraken van leegstaande panden mogelijk maakt. Deze wet is al twee decennia lang onderwerp van politieke strijd, maar dit jaar lijkt het erop dat de tegenstanders ervan hun zin krijgen. Kraken is een bedreigde levensvorm geworden. Als dit politieke besluit doorgang vindt, dan wordt daarmee de toegang tot het vastgoed weer een puur commerciële en institutionele zaak.
Het publieke debat rond het kraken speelt zich vooral af lang ideologische assen zoals de gewelddadigheid van krakers en de betekenis van eigendom. Daarmee blijft een belangrijk element ervan onderbelicht: kraken heeft een fundamentele rol gespeeld voor de bloeiende Nederlandse creatieve sector. Door leegstaande ruimtes in gebruik te kunnen nemen hebben de internationaal befaamde stroming van het Dutch Design’ en in Nederland gevestigde kunstenaars van zeer uiteenlopende pluimage een creatieve energie en diversiteit kunnen ontplooien die zijn weerga in Europa niet kent, daarbij geholpen door enkele vooraanstaande kunstinstellingen.
Het initiatief ‘Kraken heeft Nederland vormgegeven’ benadrukt de bijdrage aan de Nederlandse creatieve productie die de mogelijkheid om legaal te kraken heeft geleverd. Daarom wordt het gesteund door vele toonaangevende Nederlandse kunstenaars, ontwerpers, instellingen en architecten. Deze tentoonstelling vestigt de aandacht op een grote verscheidenheid aan werk van kunstenaars en ontwerpers wier carrière is begonnen in de lege ruimtes waarvan de invulling (nog) beschermd wordt door de kraakwetgeving.

=======================================================================

Bio's:

Virginie Mamadouh is als universitair hoofddocent politieke en culturele geografie verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. In haar dissertatie 'De stad in eigen hand, Provo's, kabouters en krakers als stedelijke sociale bewegingen' (Universiteit van Amsterdam 1992, verschenen bij Sua, Amsterdam) schetste zij de doelstellingen en de acties van Amsterdamse jongerenbewegingen tussen 1965 en 1985 en hun invloed op de stedelijke herinrichting. Het kraken en het hergebruiken van leegstaande panden stonden hierin centraal. Sindsdien heeft zij stedelijke sociale bewegingen gevolgd, maar is haar werkgebied verbreed tot bewegingen die zich op andere of meerdere schaalniveaus organiseren en richten, met bijzondere aandacht voor transnationale bewegingen zoals andersmondialisten en migranten, en de nieuwe media.

Eric Duivenvoorden (1962) was een actieve kraker in het begin van de jaren tachtig. Tijdens zijn kraakcarrière studeerde hij sociologie en filosofie. Na zijn studie legde hij het archief van de kraakbeweging aan, dat is ondergebracht bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam. Samen met Joost Seelen maakte hij de filmdocumentaire De stad was van ons (1996) over de geschiedenis van de kraakbeweging. In 2000 publiceerde hij over hetzelfde onderwerp Een voet tussen de deur. Sinds die tijd schreef hij nog enkele boeken over de nieuwe sociale bewegingen. Daarnaast maakte hij documentaires over en zette zich in voor het behoud van (voormalige gekraakte) woonwerk- en kunstenaarspanden in Amsterdam. Momenteel is hij als bestuurslid onder andere actief betrokken bij het kunstenaarsdorp Ruigoord en het tot broedplaats omgebouwde voormalige Volkskrantgebouw in Amsterdam. In 2009 publiceerde hij Magiër van een nieuwe tijd, de biografie van sixtiesheld en antirookmagiër Robert Jasper Grootveld.

Gijs van Oenen (1959) is universitair docent wijsbegeerte aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij houdt zich bezig met kwesties als burgerschap, gedogen, democratische cultuur, interactieve metaalmoeheid, veiligheid en openbare ruimte. www2.eur.nl/fw/law.

Hans Pruijt is universitair docent. Hij geeft onderwijs op het gebied van organisatiesociologie, organisatie-ontwerp, methoden van kwalitatief onderzoek en cyberspace. Zijn onderzoeksinteresses laten zich samenvatten onder de term "participatieprocessen". Hij verdiepte zich in initiatieven om het werk zo te organiseren dat medewerkers meer inbreng en verantwoordelijkheid hebben, in medezeggenschap in de context van internationale herstructurering, in al dan niet vermeende ontwikkelingen die werknemers meer greep op hun loopbaan geven, in stedelijke sociale bewegingen en in creatief gebruik van ICT. Zijn belangrijkste boek is “Job Design and Technology. Taylorism vs. anti-Taylorism”, London 1997, Routledge. Daarnaast schreef hij onder andere “Squatting in Europe. An analytical overview of squatting in The Netherlands, Germany, the UK and Italy”.

Kamiel Verschuren (1968) is conceptueel interdisciplinair beeldend kunstenaar werkzaam in een brede, internationale praktijk met een bijzondere aandacht voor de stedelijke buitenruimte, in verschillende posities; tekenaar, (ruimtelijk) ontwerper, ontwerper openbare ruimte, organisator, initiator, sociaal activist, observator, stedelijk adviseur, landschapskunstenaar, producent en publicist. Hij is onder andere medeoprichter en lid van het kunstenaarsinitiatief stichting B.a.d (1989, sinds 1991 gekraakt in voormalig schoolgebouw in Charlois), en medeoprichter en voorzitter van de zelfbeheersorganisatie en culturele projectorganisatie stichting Nieuwe Ateliers Charlois (2004).

Abel Heijkamp (1983) is beeldend kunstenaar en documentairemaker. Hij studeerde in 2007 af aan de AKC St. Joost in ’s Hertogenbosch en vestigde daar zijn atelier. Zijn werk stelt verborgen maatschappelijke problemen aan de kaak met verschillende media, van beeldende kunst tot journalistiek. Hij plaatste onder andere een aantal werken als interventies in de publieke ruimte, waaronder “IJsbeer van Autobanden” (2008) en is de regisseur van de documentaire ´Leegstand zonder Zorgen´.

Lonneke van der Velden is wetenschapssocioloog en filosoof en is werkzaam bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies aan de UvA. Ze was redactielid van het Witboek Kraken, een overzichtswerk van recente kraakacties in Nederland en betrokken bij de gekraakte galerie Schijnheilig en cultureel festival Damoclash.

Kelly Warman (1979) is beeldend kunstenaar, schrijver en curator met Londen als uitvalsbasis. Sinds het begin van haar carrière in 2005 produceert zij voornamelijk dichtgelaagde videowerken en performances. Haar werk verkent de overgang van het monologue interieur naar de cinematografische en architecturale ruimte.

Martin Born is a German designer based in Eindhoven, The Netherlands. After having studied at the Köln International School of Design and the University of Applied Sciences in Pforzheim, Germany he graduated from the Design Academy Eindhoven in 2007. He started his own studio in Helsinki in 2008, and has since then also worked as arts and design contributor for the Helsinki Times and as an examiner at the Finnish Academy of Fine Arts. In 2009 he based himself anew in The Netherlands because of the favourable climate for designers. He is the initiator of ‘Squatting designed the Netherlands’.

Merijn Oudenampsen (1979, Amsterdam) is free lance onderzoeker. Hij is verbonden aan de Jan van Eijck Academie in Maastricht, waar hij onderzoek doet naar populisme in het kader van het project Design Negation. Hij studeerde politicologie en sociologie aan de UvA in Amsterdam, schrijft veel over de politiek van stadsontwikkeling en verder is hij initiatiefnemer van verschillende conferenties en campagnes rond flexibilisering.

Aetzel Griffioen (1981) is medeoprichter van de landelijke campagne tegen het kraakverbod. Hij volgt een Master politieke filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, werkt voor Dek22, Projectruimte hedendaagse kunst, doceert freelance aan de Haagse Hogeschool en schreef eerder voor Flexmens en Volume.


 

Lees meer over: wonen/kraken

aanvullingen
Adres NAi 
flexmens.org - 07.12.2009 16:53

Het NAi, beter bekend als Nederlands Architectuur Instituut, is te vinden op Museumpark 25, te Rotterdam. Zie  http://www.nai.nl

hopelijk tot dan!
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.