english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
[AGA] Doe mee! Spoel je stemkaart door de plee
Anarchistische Groep Amsterdam/deVrije Bond - 06.06.2010 10:36

Posters met deze tekst aangevuld met : “Genoeg van bazen en politici. Wij kiezen voor zelf bestuur en anarchie” zijn vrijdagavond 4 juni geplakt nabij verkiezingslokalen, op verkiezingsborden, bij de universiteiten en elders in Amsterdam




Een goede analyse over verkiezingen is geschreven door de Anarchistisch Groep Nijmegen:  http://www.anarchistischegroepnijmegen.nl/2010/03/blanco-stemmen-of-gewoon-helemaal-niet

Hoewel deze analyse geschreven is na aanleiding van de gemeenteraads verkiezingen zijn de redenen om niet in de valkuil te trappen van de parlementaire vertegenwoordiging binnen dit kapitalistische systeem niet anders. Genoeg reden om emmer en kwast ter hand te nemen en de bewoners van Amsterdam aan te moedigen met ons mee te doen en de stemkaart door de plee te spoelen. Een alternatief is natuurlijk om de stemkaart in te leveren bij je lokale kraakkroeg of sociaalcentrum in ruil voor een biertje of een heerlijke vruchtensap.

- E-Mail: agamsterdam@yahoo.com Website: http://Http://agamsterdam.wordpress.com
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
Bekrompen en dom 
kraker - 06.06.2010 12:45

Wat een initiatief zeg!

Oproepen om niet te stemmen en dan straks weer lekker verder zeiken op alles. Je kan het ook zo bekijken: het stemrecht is, een niet zonder slag of stoot, verworven recht waardoor je daadwerkelijk invloed op het systeem kan uitoefenen. Ook al ben je het niet eens met 'het systeem'(of vertegenwoordigt een partij jouw gedachtengoed niet exact), ertegenaan trappen door heerlijke vruchtensapjes bij je local pandje te drinken zal helemaal geen zier helpen om iets te veranderen.
Verder kan je ook een stem uitbrengen omdat je een bepaalde partij niet aan de macht wilt hebben.

Tegen de PVV zijn en dan vervolgens niet stemmen lijkt me nu niet echt handig...

Het een sluit het ander niet per se uit: je kan gewoon stemmen en daarnaast doen wat je goed dunkt!

Anarchie is leuk hoor, zelf nadenken en verder kijken dan de rand van de bar ook!

Gegroet!


Stem Recht 
NN - 06.06.2010 13:44

Ik ben het met de aanvulling helemaal eens.

Op deze manier maak je het de PVV wel heel erg makkelijk om groot te worden, dit omdat de mensen die tenmiste het lef hebben om een tegen geluid te laten horen zo stom waren om hun Stem-Pas weg te gooien.

Daarna weer klagen over de regering met PVV, terwijl ze er op het moment dat ze er misschien iets aan konden doen er niks aan gedaan hebben.
Wat nou stom? 
nn - 06.06.2010 14:35

Als er iets kortzichtig en kort door de bocht is, dan is het wel de aanvulling van kraker.

Ten eerste is het stemrecht pas ingevoerd toen de gevestigde macht doorhad dat die helemaal geen gevaar betekende voor het systeem. Alle sociale verwordenheden zijn op straat en middels directe actie afgedwongen en later via "parlementaire" weg weer (deels) teruggedrongen.

Heerlijke vruchtensapjes drinken in een kraakpand is nog nooit door iemand als actievoeren betsempeld, dus ik snap niet wat dat met directe actie te maken heeft of met politieke voorkeuren.

Het 1 sluit trouwens het ander wel uit, stemrecht was en is gericht op pacificatie en in stand houden van het status quo, de deal is dat je een bolletje keurt en vervolgens tot de volgende verkiezingen je bek houdt, daar verklaar je je in principe mee eens op het moment dat je zo'n bolletje inkleurt. Doe je dat niet, dan pleeg je eigenlijk contractbreuk. Of dat erg is, is wat anders, maar dan geef je toch stiekum toe dat die bolletjes kleuren niks helpt, anders zou directe actie niet meer nodig zijn.

Tegen de PVV zijn en niet stemmen kan best, de PVV is namelijk op rechts ook een bedreiging voor het status quo en ze zullen niet mee mogen doen tenzij ze voldoende gepacificeerd zijn. Trouwens, op sommige punten zijn ze al bijna rechts ingehaald door de traditionele, zelfs linkse partijen.

Of anarchie leuk is door niet na te denken en achter de bar te blijven zitten weet ik niet.

Dat anarchisme leuk is omdat het aanzet tot zelf denken en handelen, tot actie voeren als het moet en het weinig te maken heeft met achter of voor een bar zitten weet ik wel zeker. (tenzij bij directe acties tegen alcoholverboden, die zelfs het gewenste effect hadden, wat zelfs de gevestigde politiek plots snapte)
In feite.. 
Rafa Grinfeld - 06.06.2010 15:42

zou er op zijn minst een optie "linkse blanco stem" moeten komen bij parlementsverkiezingen. Niet stemmen, ongeldig of blanco stemmen is immers behoorlijk vaag als optie. Zoiets doen zonder daarnaast in grote mate ruchtbaarheid te geven aan de dingen waar je voor staat is dan ook onzin eigenlijk.
nwo enzo 
nn - 06.06.2010 15:46

Eerst wil ik kwijt dat ik niet geloof in een bestuur (of niet bestuur) van een land met het aantal inwoners zoals wij deze nu kennen. Zeker niet met het enorme ego dat iedereen tegenwoordig heeft, het belang van een groep kennen velen al niet meer.

Daarnaast is alles maar een farce wat zich daar in Den Haag afspeelt, stemmen of niet stemmen het maakt geen verschil. We zijn allemaal nog veel te bereid om in deze "waanideeën" van een vrij land te leven.
Dat doen we allang niet meer...

Langzaamaan verandert Nederland meer en meer in een globale staat die makkelijk invoegt in het wereldregime dat in een steeds harder tempo burgers in haar greep houdt.

Wil je verandering? Dan wordt het toch tijd voor hardere maatregelen...
Nog iets anders wat je kunt doen. 
PLAK - 06.06.2010 15:48

Een goed initiatief van AGA om mensen zo op te roepen voor zichzelf te denken ipv jezelf weg te geven. Naast in de publieke ruimte op zo'n manier te informeren kun je ook nog iets anders en actiever doen, namelijk wat wij al eerder schreven:

Stop het verkiezingscircus en haar clowns

Niet stemmen is niet genoeg. aktief verzet is nodig!
Neem in de nacht van 8 juni de paperclip en de secondelijm ter hand en lijm de sloten van je lokale stembureau dicht. Niet stemmen als een individualistische daad om niet mee te doen binnen dit systeem is namelijk niet genoeg. Anders is er geen verschil tussen mensen die uit luiheid niet stemmen en zij die werkelijk een andere wereld wensen. Het hele systeem is misdadig en het is je plicht om het te stoppen!

lees verder hier:  http://www.indymedia.nl/nl/2010/06/67832.shtml
Mirbeau 
keest - 06.06.2010 16:21

Mirbeau: ‘Ik kan me nog voorstellen dat een beurszwendelaar altijd aandeelhouders vindt die hij kan oplichten, dat er altijd mensen zijn die de censuur verdedigen, die dol zijn op operette, (..). Maar dat een parlementslid, een senator, een president (..) iemand weet te vinden die op hem stemt, zo’n onvoorstelbaar wezen, zo’n ondenkbare martelaar (..) dat gaat toch al behoorlijk verder dan ik had kunnen vermoeden’.
Net vertaald uitgegeven:  http://www.devrije.nl/archives/00002964.html
Niet stemmen.. 
Rafa Grinfeld - 06.06.2010 16:42

is zeker niet altijd een indivdualistische daad. Lang geleden was ik actief in het Collectief zonder stembiljet, een links en libertair initiatief in België. We hadden beslist om niet te gaan stemmen bij de parlementsverkiezingen en voerden daar een campagne rond. De (in Nederland gedrukte) 'verkiezingsaffiches' van ons stonden toen vol met tekstjes waarin we uitlegden waarom we niet gingen stemmen. Daarna stemden we ook effectief niet en ik beschouwde dat niet als een individualistische daad eigenlijk. Het was namelijk een sociale en collectieve daad om niet te gaan stemmen toen. Anders waren we ongeloofwaardig geweest.
wie stemt geeft z'n recht weg 
chommie - 06.06.2010 17:17

@kraker: "
Oproepen om niet te stemmen en dan straks weer lekker verder zeiken op alles".

Juist het feit dat je je stem niet weggeeft, geeft je het recht 'om te zeiken'. Degenen die hun kruisje hebben gezet op het stembiljet geven daarmee een volmacht aan een één of andere hotemetoot, die de komende vier jaar al dan niet, misschien wel als het 'm uitkomt of het programma van zijn of haar partij het toe laat jou belang zou moeten vertegenwoordigen, misschien.

Juist diegene die door hebben dat een stem uitbrengen op een persoon die samen met 149 anderen moeten beslissen wat goed is voor 16 miljoen mensen onzin is. Juist omdat ons niets gevraagd wordt en dit een schijnvertoning van democratie is dat een sousje aanbrengt over een systeem dat het verrijken van de rijken en het arm houden van de armen voorstaat. Juist omdat dit systeem ongelijkheid creëert door bestuurlijke dwangmiddelen als 'papiern legaliteit', toezicht en controle waan, en het onverbreidelde uitbuiten van mens, dier en milieu. juist omdat wij kiezen in zo'n systeem niet deel te nemen, maar er tegen aan te schoppen. juist daarom hebben diegene die niet stemmen recht van spreken.

Stem niet, denk zelf!
Als democratie echt zou werken, was het al lang verboden!

Liever Cohen dan Wilders? 
Andreas - 06.06.2010 19:30

Een heel goed artikel over dit onderwerp vind je ook op:

 http://nl.internationalism.org/node/752


Website: http://www.internationalism.org
 
Gaap 
NN - 06.06.2010 19:41

Ideologisch een prachtig initiatief, met nul blijk van een realistische visie. Hoewel ook ik me door geen enkele politieke partij gerepresenteerd voel, vind ik niet dat je er daarom beter aan doet om 'niet te gaan stemmen'.

Ik stem dan ook niet in de hoop dat de des betreffende partij van Nederland een geweldig anarcho-syndicalistische utopie zal maken (de meeste partijen weten waarschijnlijk niet eens hoe je het spelt), als wel om nog onwenselijkere tendensen als de fascisten van de PVV of bourgois partijen als de VVD, CDA etc tegen te zitten.

Op dit moment is radicaal links zo klein, en heeft buiten-parlementair links zo weinig daadwerkelijke invloed op macro schaal dat het naief is om te denken dat je het zonder de hulpvan parlementair links kan stellen . Je bent het misschien niet volledig met ze eens, maar de neuzen staan in ieder geval redelijk de zelfde kant op. Het is juist deze vorm van sectarisch gedrag dat links de afgelopen 2 decennia de strop steeds strakker heeft aangetrokken.

Als je niet gaat stemmen om de bovenstaande redenen, stem dan in ieder geval blanco, dan is er tenminste nog in cijfers uit te drukken hoeveel mensen er zo over denken in plaats dat je bij de meute gegooit wordt die gewoon niet genoeg cared.
Euh.. 
Rafa - 06.06.2010 20:20

"Het is juist deze vorm van sectarisch gedrag dat links de afgelopen 2 decennia de strop steeds strakker heeft aangetrokken." Wel wat een simplistische analyse, alsof daar niet veel verschillende oorzaken voor zijn. En blanco stemmen? Dat zegt toch ook heel weinig. Bovendien, wat gaat dat veranderen?
poster 
nn - 06.06.2010 20:27




uit 2002
paar artikelen over stemmen/ niet-stemmen 
peter storm - 06.06.2010 21:55

Een paar artikelen over stemmen, stemadviezen, anti-stemadviezen en bijbehorende argumenten, van een verse welbewuste niet-stemmer, op mijn weblog.
 http://peterstormschrijft.wordpress.com/2010/06/02/stemadviezigheid/ en  http://peterstormschrijft.wordpress.com/2010/06/06/over-anti-stemadviezen-commentaar-op-stemadviezigheid-en-bloggen-als-actiemiddel/
In het eerste ga ik vooral in op adviezen om SP te stemmen; in het tweede besteed ik onder meer aandacht aan diverse anti-stem-oproepen vanuit anarchistische groepen.

Website: http://peterstormschrijft.wordpress.com
 
poli-ziek 
nn - 07.06.2010 13:17

als stemmen iets zou uithalen, hadden ze de peilingen al lang verboden...
tegenwoordig zijn politici even zweverig als kiezers, na elke peiling de mening bij stellen.

blanco stemmen telt mee in het opkomstpersentage, wat weer nadelig is voor de kleine partij. (iets met hogere kiesdeler)
ik behoor tot een minderheid van de meerderheid. actief politiek bedrijven zonder te stemmen!
En nog meer gelijkluidende boodschappen 
nvt - 07.06.2010 22:50

 http://www.indymedia.nl/nl/2010/06/68001.shtml

Website: http://www.indymedia.nl/nl/2010/06/68001.shtml
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.