english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creŽren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
antira / noborder METRO spoof in Londen
london calling - 02.07.2010 19:58

In navolging van de YES MEN en de Volks-krant is er vanmorgen een speciale editie van de METRO verspreid op een 20-tal metrostations in Londen. Goed, het was niet zo'n dikke versie als de reguliere METRO maar als je daar alle advertenties in schrapt blijft er ook weinig van over. De actie in de vroege ochtend gaf de aftrap aan twee actiedagen tegen de racistische mediaberichtgeving in de UK.




London commuters were this morning surprised to find that their usual Metro paper was a bit thinner, yet more interesting and engaging, than usual. Tens of thousands of copies of a spoof newspaper that looked very similar to the free daily were distributed at 20 busy tube stations around the capital during rush hour. Thousands more were distributed in other cities around the country.

Under the headline "Gordon Brown to be deported to Scotland." the front frontpage story claimed the former prime minister was facing imminent removal back to his "home country," as the new coalition government introduced new immigration rules that imposed further restrictions on "non-English nationals." Alongside the story, a manipulated picture showed Gordon Brown being arrested by two policemen at a beer festival in Cambridge.

Wearing a white T-shirt bearing the Metro logo and a blue baseball cap, one of the 50 or so distributors, who preferred to keep anonymous, said: "By replacing the word 'British' with 'English' when talking about 'British jobs' and the 'floods of illegal immigrants into Britain,' we hope people will realise how racist and absurd this rhetoric of immigration controls is."

In a witty attempt to highlight the racist and sexual violence experienced by immigration detainees at the hands of private 'detainee escorts', a fake advert claimed that G4S, the private security giant that runs a number of immigration detention centres in the UK and provides detainee escort services on behalf of the UK Border Agency, was looking for "strong men" to "escort women abroad."

The rest of the spoof paper featured a 60-Second interview with a real-life ex-detainee, a 'myth-buster' about asylum and immigration, an 'immigration newspeak' glossary, racist quotes from mainstream press and a couple of more in-depth articles on immigration controls and protests against them.

Many of those who picked up the paper initially seemed confused as to why the Metro had "shrunk." Realising it was a spoof, however, many commented that it was "very funny", "clever", "naughty" and "brilliant". Some even returned back and asked for more copies. Others, however, threw it away and wanted the thicker "real thing."

The Metro website has also been spoofed, with a layout similar to that of the paper's official website but with the spoof paper's content.

The 'spoofing operation' was part of 'two days of action against racist press', called by a coalition of anti-racist and migrant rights groups under the name Press Action.

A spokesperson for the anonymous group of spoofers said, "We are sick of being lied to; we are sick of being lied about. These lies, repeated everyday by free papers, tabloids and other corporate mainstream media outlets, have almost become a reality, where the most vulnerable victims of this screwed-up political-economic system are blamed for it."

Explaining why the group chose the Metro and not a 'more obvious target' when it comes to racist press, such as the Daily Mail or the Evening Standard, the anonymous spokesperson commented: "We wanted to highlight the fact that racism and anti-immigration bias is sometimes more subtle than the Daily Hate rants. Besides, the Metro seemed to provide a better vehicle due to its exploitation of the 'public' transport system, so we thought we'd reclaim that right for a day."


Notes:

1. A pdf of the spoof paper can be found at  http://www.metr0.co.uk/images/metr0-e-edition.pdf
or  http://pressaction.files.wordpress.com/2010/07/metro_spoof.pdf

2. The spoof Metr0 website is at  http://www.metr0.co.uk

3. The callout for the Two Days of Action Against Racist Press can be found at
 http://pressaction.wordpress.com/2010/06/06/two-days-of-action/
or  http://www.metr0.co.uk/article/days-of-action.html

Metr0
Homepage:  http://www.metr0.co.uk
 
aanvullingen
Metr0 
PDF - 03.07.2010 14:24

Metr0 PDF -

PDF versie
Metro's cage rattled by spoof 
Press Action - 04.07.2010 13:20

Injunction order -

Note handed to Judge -

Note of hearing -

The Metro has obtained a High Court (England) injunction against "all persons responsible for the publication and/or distribution" of a Metro spoof paper that was distributed by campaigners at London tube stations on Friday morning. But since the spoof was produced and distributed anonymously, the injunction seems to have been served upon the wrong people, in what appears to be a guilty-by-association verdict.

The spoof paper, which has also been circulated on the web, has a similar masthead and layout to the free daily, with a zero instead of the O. The owners of Metro, Associated Newspapers Limited, claim this is an infringement of the company's trademark copyrights, while campaigners argue the company directors "do not have a sense of humour" and have "gone too far in suppressing free speech to protect their commercial interests."

Under the headline "Gordon Brown to be deported to Scotland," the front frontpage story claimed the former prime minister was facing imminent removal back to his "home country," as the new coalition government introduced new immigration rules that imposed further restrictions on "non-English nationals." Alongside the article, a manipulated picture showed Gordon Brown being arrested by two policemen at a beer festival in Cambridge.

Tens of thousands of copies of the spoof paper were distributed by 50 or so people wearing white T-shirts bearing the Metro logo during rush hour at 20 busy stations around the capital. The 'spoofing operation' was apparently part of 'two days of action against racist press', called by a coalition of anti-racist and migrant rights groups under the name Press Action. A blog bearing the same name had been set up about a month before, with the aim of "exposing and taking action against racist and anti-migrant bias in mainstream media." [1]

The callout for the days of action, circulated around various campaign websites and mailing lists, had called upon "all concerned groups and individuals to stand up to counter fear with action on the 2nd and 3rd July" and "put the racist press in the spotlight" by taking "autonomous, decentralised actions and protests against racist press across the UK." [2]

Represented by Bird & Bird LLP, Associated Newspapers sought a High Court injunction until 10:30am on Monday, ordering the respondents to "not publish or distribute in any way (including by way of the Internet) any publication which purports to be 'Metro' or any other publication of the applicant." The legal action seems to have stemmed from an assumption that the spoof might be distributed again on Saturday, which turned out to be unfounded speculation and a waste of judges' time.

A copy of the injunction order was subsequently sent by Katharine Stephens of Bird & Bird to the people running the Press Action blog [3], presuming they were behind the spoof. A statement by Press Action, however, said they "had nothing to do with the publication and distribution of the spoof" and had merely received an electronic copy from the anonymous spoofers, along with a press release [4], which they then circulated and posted on their blog.

The blog has since taken the spoof down but it can be accessed on numerous other activists and websites. A statement by Press Action maintained that, "despite not being the respondents, we have complied with the court order as a gesture of goodwill."

Metro's official website had also been spoofed as part of the spoofing operation, with a similar layout but with the spoof paper's content instead, and a web link (URL) substituting the O with zero (www.metr0.co.uk).

It is understood that Associated Newspapers has also contacted the US-based company that apparently hosts the spoof site, asking that they take it down, which they have refused to do, according to the injunction hearing records.

A Whois check on the spoof website [5] shows that it registered under the name 'Press Action' and an address in Whitechapel, London, that belongs to a social centre known as the London Action Resource Centre.

LARC describes itself as a "collectively run building providing space and resources for different activist groups" and is, indeed, used by many people who do not necessarily know each other or know what the others might be doing.

A spokesperson for Press Action said: "It is very likely that whoever did the spoof was inspired by our callout and wanted to use our name and register the domain with a common address, such as LARC's, to protect their anonymity. To argue that LARC is "clearly involved with the two days of action," as the Metro solicitors did in court, is just a desperate search for a scapegoat that is guilty by association."

Asked by the judge what damage the spoof had caused their client, the Associated Newspapers solicitors argued that the Metro "avowedly doesn't take a political stance. The damage to the brand and goodwill [of the paper's owners] is unquantifiable. The people behind the spoof are avowedly political. They are piggybacking on the goodwill built up in the brand since 1999 to espouse their own political cause."

Unconvinced by this argument, and repeatedly expressing his concern that "this is a case of make haste and repent at leisure," the judge asks, "Are you seriously suggesting that your clients will suffer damage [as a result of the spoof]?" to which the solicitor replies, "It is an intangible damage to my client's goodwill, that is, it effects what people will think about its product."


Notes:

[1] The blog is at  http://pressaction.wordpress.com

[2] The callout can be found at  http://pressaction.wordpress.com/2010/06/06/two-days-of-action/

[3] A copy of the injunction order, along with the proceedings and the applicant's notes submitted to the judge, are attached herewith.

[4] The Metr0 press release can be found at  http://london.indymedia.org.uk/articles/5099

[5]  http://www.dnsstuff.com/tools/whois/?tool_id=66&token=&toolhandler_redirect=0&ip=http%3A%2F%2Fmetr0.co.uk
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.