english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Nieuwe grensgevangenis Schiphol wordt zwaarbeveiligd complex
Werkgroep Stop Deportaties - 16.08.2010 18:39

Het nieuwe 'Justitieel Complex Schiphol', dat het huidige Schiphol Oost moet vervangen, lijkt wel een bunker. Dat blijkt uit de bouwtekeningen ingediend door bouwer BAM.
In het huidige cellencomplex op Schiphol Oost kwamen in de nacht van 26 op 27 oktober 2005 door opsluiting in een brandgevaarlijk cellencomplex elf mensen om het leven.



"Gefeliciteerd!"

Op de foto: P.F.M. Jägers, Directeur-Generaal van de rijksgebouwendienst, feliciteert J.A.P. van Oosten, voorzitter van de Raad van Bestuur van BAM, met het binnenhalen van de opdracht.


– Download PDF met informatie over de bouwplannen:
 http://www.dc-16.nl/PPS_JCSchiphol/PDF/Bouwaanvraag_JCSchiphol.pdf


De bouwplannen lagen ter inzage bij de gemeente Haarlemmermeer. Op 14 juli j.l. Ging een drietal mensen ze bekijken, maar de inzage bleek onvolledig. Zo ontbraken namen van de betrokken bouwbedrijven en architect en ontbraken ..... ja, wát eigenlijk? Het ontbrak immers!

Inmiddels is één van de overgetekende bouwtekeningen (kopiëren mocht niet), de belangrijkste, namelijk de plattegrond, nader uitgewerkt en zijn de gemaakte aantekeningen nagekeken.
Hieruit blijkt dat deze nieuwe grensgevangenis een zwaar beveiligd complex moet worden. Tenminste, als het aan bouwer BAM en de anonieme architect ligt.
Volgens de gemeente kan er nog van alles aan de bouwplannen veranderen, aldus een ambtenaar aldaar. De welstandcommissie, de brandweer... ze kunnen nog dingen willen laten aanpassen. Het zal allemaal wel, maar het zullen details zijn. Misschien vindt iemand de kleur niet mooi of is er een andere kleinigheid, maar een bunker, dat wordt het.

Toen de gemeente Haarlemmermeer instemde met de wijziging van het bestemmingsplan, om deze bouw mogelijk te maken, werd verwezen naar het huidige Schiphol Oost. Het moest humaner worden en dus moest deze nieuwe bajes er komen. Maar vergeet niet: al die tijd heeft de gemeente Haarlemmermeer willens en wetens meegewerkt aan het openhouden van Schiphol Oost, en heeft dus zelf bloed aan de handen. Nog steeds is Schiphol Oost in gebruik.

De gemeente stuurde, hoe daadkrachtig, een hypocriete brief naar justitie, om aan de buitenwereld goede wil te tonen. Op die brief heeft de gemeente intussen een nietszeggend standaard antwoord van justitie gekregen dat lijkt gecopy&paste van de website van jusitie of de IND. Daarmee is de kous af, ook al roept ook vluchtelingenwerk dat de 'opvang' wel een open karakter moet krijgen. Maar dat alles is allemaal gerommel in de marge. Waar het om gaat, is dat die bajes er niet moet komen en dat al die andere dicht moeten. Om te beginnen.

Open is het karakter van de nieuwe bajes allerminst! Waarom zou het ook? Het is een bajes toch?
Kijk maar naar de overgenomen tekening. De luchtplaatsen, onderling van elkaar gescheiden door 3 meter hoge muren, zijn ingeklemd tussen gebouwen van 3 of 4 verdiepingen enerzijds en een muur van 3 meter hoog met daar bovenop een hekwerk anderzijds. Maar dat is nog niet alles. Stel je voor dat iemand daaruit weet te komen! Dan wacht die nog een muur van 5 meter hoog met 'stroomvoerende detectie'. Deze beveiliging is extreem te noemen, zowel voor een 'gewone' gevangenis als voor een detentiecentrum.

Humaan? Open? Laat ons niet lachen! Het enige wat er open aan is, is de lucht waar je nog naar kunt kijken, die telkens wordt doorkruist en verstoord door het vliegverkeer van de naastgelegen vertrek- en landingsbanen, om je toch vooral telkens eraan te helpen herinneren wat de bedoeling van dit alles is: je deportatie.

Van dit alles ziet of hoort niemand wat. Het complex gaat worden gebouwd in een uithoek van Badhoevedorp, aan het doodlopende einde van de Sloterweg, naast de A4. Daar komt niemand. Wie er rondkijkt, is meteen verdacht, zo ondervond al een activiste die er de marechaussee tegenkwam.

Na de Schipholbrand waren protesten en acties legio. Wat is er daarna gebeurd? Nadat Ahmed Isa tot zondebok werd verklaard voor de brand en alle werkelijk verantwoordelijken vrijuit gingen? Nadat nog meer deportatiecentra zijn bijgebouwd, zoals Alphen aan den Rijn en Rotterdam Airport (DC16)?

De gemeente Haarlemmermeer zal uiterlijk 10 september een beslissing nemen. Dit kan gebeuren zonder dat er verder in een raadsvergadering, commissievergadering, of hoorzitting over wordt gesproken. Daarmee lijkt het bouwen van deze zoveelste uitzetbajes een hamerstuk en daarmee kunnen we toch niet akkoord gaan?

Wil je meedenken en meedoen om dit allemaal niet zo gladjes te laten verlopen als gemeente, justitie en bedrijven zouden willen? Neem dan contact op met ons.

STOP JCSCHIPHOL!



- E-Mail: stopdeportaties@dc-16.nl Website: http://www.dc-16.nl
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme europa globalisering vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
plattegrond op gif formaat 
WSD - 18.08.2010 12:33

Fort Schiphol in wording
Fort Schiphol in wording

om vast een indruk te geven hier deze afbeelding van de overgetekende bouwtekening (plattegrond), maar open vooral het pdf als je echt goed wilt kunnen kijken, want de resolutie op deze afbeelding is laag.



E-Mail: stopdeportaties@dc-16.nl
Website: http://www.dc-16.nl
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.