english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
protesten met blokkades tegen kerntransport!
YvonneGF - 07.06.2011 08:41

Vanochtend zijn de eerste blokkades gestart tegen het kerntransport van hoog-radioactief afval van Borssele naar het Franse La Hague! Zie voor updates onder andere:  http://www.greenpeace.nl/actie/kerntransport/content/ en Twitter:  http://twitter.com/#!/search?q=%23stopnukes

blokkade van Greenpeace
blokkade van Greenpeace

Zie ook de eerdere posting op Indymedia:  http://indymedia.nl/nl/2011/06/76519.shtml met diverse verwijzingen naar websites met inhoudelijke info.
Gisteren zijn containers met hoog-radioactief afval van de kerncentrale Borssele met vrachtwagens vervoerd naar het naastgelegen opslagterrein van de COVRA. Daar zijn de containers op treinwagons geplaatst en staan nu klaar voor vertrek richting de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague.
Vanochtend rond 07:15u kwamen de eerste Twitter-berichten binnen van een blokkade van Greenpeace. Ook Borssele2Nee roept op voor acties met een FlashMob:  http://www.borssele2nee.nl/wordpress/?p=429. Zij roepen iedereen op om naar Goes te gaan en verwachten het transport daar zodra de blokkades op het spoor zijn opgeheven. Op dit moment is de politie druk doende met die blokkades.
Directe updates zijn het beste te volgen via Twitter met hashtag #stopnukes ( http://twitter.com/#!/search?q=%23stopnukes)
Maar ook hier op indymedia zal ik proberen zoveel mogelijk updates te geven.
Ben je in de buurt van Goes en wil je in actie komen tegen de kerntransporten, ga dan nu naar het station van Goes en sluit je aan bij het protest van Borssele2Nee! Of doe je eigen ding.

Website: http://yvonnegf.wordpress.com/
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
2 blokkades 
YvonneGF - 07.06.2011 08:50

de vrachtwagen
de vrachtwagen

Er zijn twee blokkades op het spoor van Greenpeace. Eén waar mensen aan het spoor vastgeketend zitten en één met een vrachtwagen.
Politie heeft vier mensen inmiddels van het spoor gehaald en is op dit moment ook bezig met de vrachtwagen.
trein al een klein stukje gereden 
YvonneGF - 07.06.2011 09:49

De trein schijnt al een klein stukje te hebben gereden, maar moest weer stoppen vanwege de blokkades!
Dank aan alle actievoerders die daar nu bezig zijn en in alle vroegte uit de veren waren om heel Nederland (en liefst heel de wereld) te wijzen op de idiote beslissing van Nederland om door te willen met kernenergie!

Als Borssele dit afval niet kwijt kan, zal de centrale moeten stoppen met de productie van nieuw afval, omdat de centrale vol raakt. Dus blokkades tegen kerntransporten zijn ook blokkades tegen kernenergie. Bovendien is het van de zotte dat Nederland afval produceert en een ander land er vervolgens mee opzadelt. Er komt slechts een klein deel terug naar Nederlands voor eeuwige opslag, de rest blijft daar of verdwijnt naar corrupte landen of in kernwapens. Heel toevallig staan de twee opwerkingsfabrieken voor kernafval in Europa in de twee landen die kernwapens produceren (Frankrijk, La Hague en Engeland, Sellafield).

Als je nog in de gelegenheid bent om iets te doen tegen de kerntransporten, kom dan naar Goes, of naar andere plekken langs het spoor tussen Borssele en Roosendaal en de Belgische grens!
lock ons 
nn - 07.06.2011 09:57

niet lullig bedoeld (meer omdat ik niet bekend ben met dit soort lock ons), maar zijn deze lock ons niet heel erg non-effectief? Je ziet toch duidelijk waar er geen (?) lichaamsdelen zitten, waardoor ze makkelijk kunnen worden doorgezaagd? Ook lijkt het alsof ze zitten bevestigd aan de rails, is dat niet makkelijk los te maken?
werking lock-on 
YvonneGF - 07.06.2011 10:17

Een lock-on is in feite een buis met een pin dwars door het midden, waar vanuit twee kanten een arm in kan. Middels een haakje, bevestigd aan de pols met een bandje of ketting, kan de persoon zich aan die pin vast haken en zit de arm (mits beide kanten van de buis geblokkeerd zijn met een arm) vast in de buis. Voor de politie is het heel moeilijk om daar bij te komen. Via de opening aan weerszijden van de buis is het te smal om bij het haakje te komen. Al hebben ze wel eens geprobeerd met een mini-cameraatje en minischaartje langs de arm het polsbandje door te snijden. Maar sinds activisten een (fiets)ketting gebruiken als polsbandje, is dat niet meer mogelijk. De politie zal de buis moeten doorslijpen. Dit doen ze ter hoogte van de pin, waar ze een soort luikje maken. Ze kunnen de buis niet helemaal rond zagen. Vaak hebben ze er de ruimte niet voor, bovendien is het risico te groot dat ze iemands hand er af zagen. Deze vorm van geweld gaat zelfs de politie te ver.
Speciale teams van de ME, de BraTra (Brand en Traangasteams) hebben zich gespecialiseerd in het openen van lock-ons. Door de jaren heen heeft de BraTra van de actievoerders geleerd en hebben ze nieuwe methodes ontwikkeld om mensen uit lock-ons te halen. De actievoerders staan echter ook niet stil en ontwikkelen steeds weer nieuwe varianten op de lock-on. Er wordt soms ander materiaal gebruikt, of een lock-on wordt in beton gegoten, of er worden versterkende pinen gelast op de plek waar de politie de lock-on wil doorzagen.
De variant die Greenpeace nu gebruikt op het spoor is wellicht weer nieuw. Hoe die precies in elkaar zit weten alleen de makers, die gene die er in vast zitten/zaten. Enne euh, nu dus ook de BraTra, want die mensen zijn inmiddels los gemaakt.
Het principe van de lock-on is dus eigenlijk dat die zo word gemaakt dat een actievoerder zich er in kan vastketenen en dat het voor de politie erg lastig is ze er weer uit te halen. De ene lock-on is wat ingenieuzer dan de andere, maar de politie is er altijd meer tijd mee kwijt dan wanneer mensen niet vastgeketend zitten. Een lock-on (zoals op de foto) kan er op het oog eenvoudig uitzien, maar kan best stiekem wat verrassingen in petto hebben.

Dit ter info dus!
vrachtwagen weggesleept 
YvonneGF - 07.06.2011 10:30

Zojuist is de vrachtwagen van GP, die het spoor blokkeerde, weggesleept. De trein staat nu op het punt te vertrekken.  http://twitter.com/#!/search?q=%23stopnukes

digitaal blokkeren 
YvonneGF - 07.06.2011 10:44

...En voor iedereen die wel graag wil blokkeren, maar niet op locatie kan zijn, is hier een erg grappige digitale actie:  http://www.nuclear-dead-end-road.eu/nl

trein is vertrokken 
YvonneGF - 07.06.2011 11:57

De trein is vertrokken, maar voor hoelang het kan blijven rollen is de grote vraag. het transport heeft nog een lange weg te gaan. ook door België en Frankrijk. Het was verstandiger geweest de trein terug te brengen naar de centrale en de kerncentrale stil te leggen... voor altijd!

Hier nog wat linkjes in de reguliere media:
 http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2442423/2011/06/07/Blokkade-Greenpeace-van-spoor-gehaald-kerntransport-rijdt-weer.dhtml
 http://www.maximaal.nl/nieuws/item/07-06-2011-Vragen-in-Terneuzen-over-kerntransport.aspx
 http://www.omroepbrabant.nl/?news/156328992/Greenpeace+blokkeert+kerntransport+Borssele.aspx
 http://hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=16773
 http://www.omroepzeeland.nl/166680/2011-06-07/protest-van-borssele-2-nee-in-goes-tegen-kerntransport.html
of gewoon via google-nieuws:
 http://www.google.com/webhp?sourceid=navclient-ff#hl=nl&tbm=nws&sa=X&ei=rfbtTdDfOIiCOtbcrZII&ved=0CCMQBSgA&q=kerntransport&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=45f9b9c14e1fb346&biw=1024&bih=575

trein staat weer stil! 
YvonneGF - 07.06.2011 12:08

kernafval passeert greenpeace vrachtwagen
kernafval passeert greenpeace vrachtwagen

Ze zijn echt goed bezig die actievoerders!
Een nieuwe blokkade bij Essen, vlak over de grens bij Roosendaal. Ditmaal door Greenpeace België.
De politiebonden mogen wel eens gaan klagen dat politiemensen te veel straling oplopen zo lang zo vlak bij die containers! Het wordt nog een lange dag voor de mensen die het transport moeten begeleiden.
blokkades weer weg 
YvonneGf - 07.06.2011 12:58

Blokkades van Greenpeace België zijn opgebroken door de politie. Ook hier helikopters en zware bewaking, volgens de Tweet van Ike Teuling van Greenpeace NL. Dan zal het transport vast spoedig zijn weg vervolgen. Tot de volgende blokkade???...
transport weer rijdend 
YvonneGF - 07.06.2011 13:36

Het kerntransport is weer rijdend en gaat met volle vaart richting het dichtbevolkte Antwerpen. Hier ( http://www.greenpeace.nl/actie/kerntransport/content/) kun je volgen waar het transport zich bevind en welke route het nog moet afleggen. Ik ben benieuwd of de burgemeester van Gent ( http://www.pzc.nl/regio/zeeland/8820963/Transporten-kernafval-door-Belgie-mogelijk-gestopt.ece) nog zelf op het spoor gaat liggen om het transport tegen te houden? Dan natuurlijk wel vóór Gent, om te voorkomen dat het transport de gemeentegrenzen van Gent in komt! Wie weet zijn er nog anderen die de boel weten te vertragen. Zou mooi zijn.
Voor mij tot zover de berichtgevingen hier. Ik ga me losweken van de computer en de buitenwereld live opzoeken. Actievoerders bedankt!
nu we alles hebben gehad... 
RD - 07.06.2011 20:05

 http://www.ravagedigitaal.org/2011nieuws/juni/07/nws.php
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.