COP21 ... zo groen als ..

Nieuws, gepost door: ASEED op 30/11/2015 11:09:49

Wanneer: 30/11/2015 - 22:05

De Guerilla Against Greenwashing zal in Parijs een eenvoudige boodschap verspreiden met rode stickers, posters en andere materialen: “This Company is as green as this sticker / poster / banner….”. Deze boodschap past bij de reclames, rapporten, promotiekramen, maatpakken en ander uitingen van greenwashing.


COP21, de klimaattop van de Verenigde Naties in Parijs is begonnen. Regeringen praten er over het aanpakken van het klimaatprobleem. De afgelopen twee decennia hebben wel duidelijk gemaakt dat we hier niet al teveel van moeten verwachten. Een groot probleem is dat het bedrijfsleven de conferentie flink heeft geïnfiltreerd en een grote invloed heeft op de onderhandelingen. Vervuilende bedrijven presenteren zichzelf groener dan ze in werkelijkheid zijn en duizenden van hun lobbyisten zijn in Parijs aanwezig.

Bij de strijd tegen klimaatverandering zijn de grote bedrijven een onderdeel van het probleem en niet van de oplossing. Wij moeten voorkomen dat ze 'business as usual' doorgaan met hun activiteiten. We moeten af van het kapitalisme, de bijbehorende gedwongen economische groei, overproductie, uitbuiting en vervuiling.
The Guerrilla tegen Greenwashing zal mensen tijdens COP21 waarschuwen voor de misleiding door het bedrijfsleven. Op vele locaties in het confentie centrum, bij de side-events van het bedrijfsleven en op straat in Parijs zal dezelfde boodschap worden verspreid.

(de rest van de oproep is helaas nog niet naar het Nederlands vertaald)

Greenwashing = companies that wreck the climate, pollute the earth and destroy livelihoods paint themselves as environmentally friendly and socially progressive. This is;
Distracting from the negative impacts of their core activities (e.g. burning fossil fuels), helping them to pretend to be part of the climate solution (rather than problem);
Misleading policy-makers into believing polluters deserve a seat at the table.

"The government is offering a cheap and easy opportunity for multinational climate criminals to green-wash their image. The public interest demands that these talks not be polluted by the private interests represented by these companies. Would we entrust the fight against tobacco to cigarette manufacturers? Why do it for climate policy?" (Maxime Combes of ATTAC France)

"We cannot negotiate a climate agreement with those who are responsible for climate change: states must listen to citizens’ interests and not the private interests of lobbies and multinationals…Sponsoring is more about their image and gaining credibility (for the company and its climate ‘solutions’). But it might also afford them opportunities for high-level meetings. The big push will be for business-friendly solutions which don’t challenge the status-quo ..." (Pascoe Sabido, researcher and campaigner with Corporate Europe Observatory)

As green as ...
The Guerilla Against Greenwashing will spread a simple message on red stickers, posters and other materials: “This Company is as green as this sticker / poster / banner….”. This message fits on all advertisements, reports, promotion stalls, suits and other greenwashing materials. The repetition should enable a strong dissemination of the message.

Get some materials and join this campaign
There are stickers and posters available for people who want to join the Guerilla Against Greenwashing. On www.aseed.net/asgreenas you can find out where (as soon as they are in Paris). Here you can also find the latest updates about this campaign and download the poster to print some copies yourself (on red paper!). And of course you can be creative and make your own flyer, poster, banner or other attribute to use for your own action against the greenwashers.

Spreading the materials can be done individual or in small groups. Be creative!

But we hope to see some larger anti-greenwash groups to join the campaigns as well. Enter an event where businesses are misbehaving and spread a clear message. Possible ingredients: banner, samba band, chorus, theatre, blockade, noise, etc.

How to Publish your Action
If you have a short report or some pictures of an action against greenwashing (from yourself or something you saw in Paris), please let us know about it:
Email pictures and reports to climate@aseed.net
Post your pictures and report on Indymedia (below this post)
Tweet your pictures with the #asgreenas
Post your pictures and report on ASEEDs Facebook page

The pictures and reports will be collected and an overview of all actions will be made. To get more attention for the resistance against the corporate influence at COP21 press released about this campaign will be sent to the media present in Paris.

Top Greenwashers
Here you find some companies and events the public should be warned for:
Engie (formerly known as GDF Suez) - a French multinational electric utility company, which operates in the fields of electricity generation and distribution, natural gas and renewable energy.

Renault Nissan – is a Franco-Japanese strategic partnership between automobile manufacturers Renault, based in Paris, France, and Nissan, based in Yokohama, Japan, which together sell more than 1 in 10 cars worldwide.

BNP Paribas – BNP Paribas is a French multinational bank and financial services company with global headquarters in Paris. BNP Paribas is one of the largest banks in the world.

Avril – Avril is a French agribusiness. Its name may not be well-known, but it is a huge company with a €7.3bn turnover. It is mainly present throughout the oils and proteins sectors. It has joined the “Solutions COP21” platform, advertising its new biodiesel and the introduction of large-scale soy production in France as ‘climate solutions’.

Some others: JC Decaux, IKEA, AirFrance, Coca Cola, Carrefour, Suez Environment, BMW.

Corporate Greenwashing Events
COP21 Sustainability Innovation Forum - 7-8 Dec (Stade de France (gate E))

Solutions COP21 - 2 Dec: (Trophies awarded at World Efficiency’s ‘Solutions Gallery’, Le Bourget). 4 Dec: (Winners honoured at Solutions COP21 Winners Conference, Grand Palais).

World Climate Summit - 6 December (Hotel Potocki (Paris Chamber of Commerce), 27 Avenue de Friedland)

Council meeting WBCSD - 7-10 December (same as above)
Energy for Tomorrow - 8-9 December (same as above).

French State of Emergency and insecure planning
We are aware of the changed situation in Paris after the recent attacks. But COP21 takes place as planned. So do all the corporate side-events in Paris. For this reason we think that the NGO events and protests should also take place. The French government says we should not give in to terrorism, so we won't. However the government itself is giving in. They are misusing the state of emergency to forbid demonstrations and stop people from protesting. For this reason we are trying to stay flexible so that in Paris we are able to adjust to the changing situation. In our planning and actions we will try to respect the feelings and emotions of the local people in Paris.
See as well the statement ""ASEED is still going to Paris".

Continue reading
Corporate Europe Observatory has published some good reports about the greenwashing at COP21:

The Corporate Cookbook - How climate criminals have captured COP21
http://www.corporateeurope.org/climate-and-energy/2015/11/corporate-cook...

Lobby planet Paris - a guide to corporate COP21
This report maps the big corporations, lobby groups and trade associations that are trying hard to capture the climate talks.
http://www.corporateeurope.org/environment/2015/11/lobby-planet-paris-gu...



Wie: 
L

Ik heb even een groot deel van deze boodschap vertaald, ik had geen tijd om het allemaal te doen. Deze vertaling mag wat mij betreft voor vanalles gebruikt worden :)

COP21, de klimaattop van de Verenigde Naties in Parijs is begonnen. Regeringen praten er over het aanpakken van het klimaatprobleem. De afgelopen twee decennia hebben wel duidelijk gemaakt dat we hier niet al teveel van moeten verwachten. Een groot probleem is dat het bedrijfsleven de conferentie flink heeft geïnfiltreerd en een grote invloed heeft op de onderhandelingen. Vervuilende bedrijven presenteren zichzelf groener dan ze in werkelijkheid zijn en duizenden van hun lobbyisten zijn in Parijs aanwezig.

Bij de strijd tegen klimaatverandering zijn de grote bedrijven een onderdeel van het probleem en niet van de oplossing. Wij moeten voorkomen dat ze 'business as usual' doorgaan met hun activiteiten. We moeten af van het kapitalisme, de bijbehorende gedwongen economische groei, overproductie, uitbuiting en vervuiling.
The Guerrilla tegen Greenwashing zal mensen tijdens COP21 waarschuwen voor de misleiding door het bedrijfsleven. Op vele locaties in het confentie centrum, bij de side-events van het bedrijfsleven en op straat in Parijs zal dezelfde boodschap worden verspreid.

Greenwashing = bedrijven die het klimaat slopen, de aarde vervuilen en bestaansmiddelen vernietigen, schilderen zichzelf af als milieuvriendelijk en sociaal progressief. Dit is;
Afleidend van de negatieve impact van hun kernactiviteiten (zoals het verbranden van fossiele brandstoffen), wat hen helpt zich voor te doen als een deel van de klimaatoplossing (in plaats van het probleem);
Misleidend naar beleidsmakers, die zo geloven dat de vervuilers een plek aan de tafel verdienen

"De regering biedt een goedkope en makkelijke kans voor multinationale klimaatcriminelen om hun imago te greenwashen. Het publieke belang eist dat deze gesprekken niet vervuild worden door de particuliere belangen die worden gerepresenteerd door deze bedrijven. Zouden we het gevecht tegen tabak toevertrouwen aan sigarettenfabrikanten? Waarom zouden we dit dan wel zo doen voor klimaatbeleid?" (Maxime Combes, ATTAC Frankrijk)

"We kunnen niet onderhandelen over een klimaatakkoord met diegenen die verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering: staten moeten luisteren naar de belangen van burgers, niet naar de particuliere belangen van lobby's en multinationals... Sponsoring gaat meer over hun imago en het winnen van geloofwaardigheid (voor het bedrijf en zijn klimaat'oplossingen'). Maar het zou hen ook de mogelijkheid kunnen geven voor hooggeplaatste vergaderingen. De grote druk zal dan liggen op bedrijfsvriendelijke oplossingen die de status quo niet uitdagen. (Pascou Sabido, onderzoeker en campagnevoerder bij Corporate Europe Observatory)

Zo groen als ...
De Guerilla tegen Greenwashing zal simpele boodschappen op rode stickers, posters en andere materialen verspreiden: "Dit bedrijf is zo groen als deze sticker / poster / banner ...". Deze boodschap past op alle advertenties, rapporten, promotiekraampjes, pakken en andere greenwashingmaterialen. Herhaling moet een sterke verspreiding van de boodschap mogelijk maken.

Neem wat materiaal en neem deel aan de campagne
Er zijn stickers en posters beschikbaar voor mensen die willen deelnemen aan de Guerilla tegen Greenwashing. Op www.aseed.net/asgreenas kun je zien waar (zodra ze in Parijs zijn). Hier kun je ook de laatste updates over deze campagne vinden en de poster downloaden om voor jezelf wat kopietjes te maken (op rood papier!). Natuurlijk kun je ook creatief zijn en je eigen flyer, poster, banner of ander attribuut maken om te gebruiken voor je eigen actie tegen de greenwashers.

Het verspreiden van de materialen kan individueel of in kleine groepjes worden gedaan. Wees creatief!

Maar we hopen ook om wat grotere anti-greenwashgroepen te zien deelnemen aan deze campagnes. Ga naar een gebeurtenis waar bedrijven zich misdragen en verspreid een duidelijke boodschap. Mogelijke ingrediënten: banner, sambaband, koor, theater, blokkade, lawaai, etc.



Wie: 
A group of loud protesters!

@ Danone headquarters in Paris...

Foto: 


Wie: 
briandavis5@msmail.win

wh0cd524934 stromectol buy cephalexin avodart


Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech