Reageer op:

Een kleine inventarisatie en enkele gedachten

Een kleine inventarisatie van 100 opeenvolgende recente torrents (van gisteren):

films, shows, series ed. 45
porno 23
muziek (/video's) 17
games 3
overig (grotendeels stripboeken) 12

Ik zou denken leuk voor werklozen met een zee van tijd die gevuld moet worden en zonder een cent te makken die piratebay.

Het is natuurlijk wel een politieke discussie of copyrights ontduiking geoorloofd is en zo nee op welke manier dit tegengegaan zou moeten worden. Ik bezocht thepiratebay zojuist voor een klein onderzoekje. Volgens de nu vernietigde uitspraak mocht ik dat niet, terwijl het me er toch alleen maar om te doen was om informatie te verzamelen, wat een mensenrecht is. Gelukkig is dat nu rechtgezet door het Gerechtshof.

Bij alle 100 bekeken torrents gaat het naar mijn indruk om copyrights ontduiking. Toch zijn er ook genoeg torrents die geheel legitiem zijn, dus met toestemming van de rechthebbenden verspreid worden. Nine Inch Nails plaatste bijvoorbeeld zelf torrents met beeldmateriaal van optredens. http://en.wikipedia.org/wiki/Nine_inch_nails Dit materiaal is door fans gebruikt voor een (beeld)'remix' die ook weer met toestemming via torrents is verspreid:
http://thepiratebay.se/torrent/5288370/Nine_Inch_Nails_-_Another_Version...

Dit is niet alleen een voorbeeld van een volledig legitieme torrent, maar ook van een uitgever die niet bang is van torrents (zoals de bedrijven die door BREIN worden vertegenwoordigd), maar die torrents (de gratis economie) integreert in zijn business-concept. Nine Inch Nails zal ongetwijfeld goed verdienen aan optredens, CD verkoop en merchandising.

Maar terug naar copyrights ontduiking. Downloaden is in Nederland volkomen legaal, (je betaalt er ook kopiëerheffing voor op harde schijven,) maar uploaden (zonder toestemming copyrighthouder) is verboden. Torrent programma's zijn standaard echter zo ingesteld dat wie downloadt tegelijkertijd ook uploadt. Anders werkt het systeem ook niet: iedereen moet meehelpen. Bij mijn weten worden uploaders (gewone gebruikers van bittorrent die copyrights schenden) in Nederland niet vervolgd. In andere landen zijn hoge boetes en ik geloof in Frankrijk kan je ook afgesloten worden van internet. (Wie beter weet hoe dit precies allemaal zit graag aanvullen ajb.) Volgens mij heeft BREIN er eerder mee gedreigd dat ze ook individuele gebruikers zal gaan vervolgen als de blokkade niet zou werken.

Uit onderzoeken is gebleken dat downloaders juist méér geld uitgeven aan muziek dan niet-downloaders.
http://webwereld.nl/e-commerce/40776-muziekpiraten-kopen-10-keer-meer-mu...
http://www.computeridee.nl/nieuws/onderzoek-illegale-downloaders-kopen-m...
Copyrights ontduiking werkt dus in de praktijk als gratis reclame. Bedrijven die hun eigen consumenten vervolgen wegens copyrights ontduiking zijn daarom super-stom bezig. Ze kunnen beter zoals Nine Inch Nails en anderen gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Dat gezegd hebbende blijft toch de principiële kwestie staan: is copyrightsontduiking een soort van diefstal? Mag een eigenaar zelf weten wat hij met zijn eigendom doet, en onder welke voorwaarden hij dit ter beschikking van anderen wil stellen? Phroudon zei al "eigendom is diefstal" en Marx stelt in principe hetzelfde in Het Kapitaal. De grote muziek- en filmuitgevers hebben een oligopolie http://nl.wikipedia.org/wiki/Oligopolie dankzij hun controle over de distributiekanalen. Succesvolle artiesten worden weliswaar goed betaald, maar toch krijgen zij en de andere mensen die het werk doen maar een klein deel van de totale opbrengst. De rest verdwijnt als winst in de zakken van de kapitaaleigenaars, die zelf niet creatief denken en zich daarom met hand en tand verzetten tegen alles wat hun oligopolie lijkt te bedreigen. Veertig jaar geleden waren dat casettebandjes, daarna videorecorders en nu dus torrents.

Ik vind het lastig om een standpunt in te nemen. Ik ben fel tegen blokkades of andere censuur, evenals tegen de vervolging van consumenten die copyrights schenden. Toch vind ik eigenlijk wel dat de artiesten en andere arbeiders in de entertainment-industrie betaald moeten worden, maar aan de andere kant vind ik dat de grote bedrijven het creatieve proces alleen maar dwarszitten en gun ik ze geen cent. Mijn keuze is dus: pro piraterij, hoewel niet helemaal zonder twijfel want ik vind dit nog niet erg goed doordacht. Ik probeer het verschil te maken tussen eigendom wat uit eigen arbeid voortkomt en eigendom wat uit kapitaal voortvloeit. Maar dat is een beetje lastig omdat de artiesten en andere arbeiders zelf al (bij voorbaat) hun rechten hebben verkocht aan de grote uitgevers, omdat zij op zelfstandige wijze geen (goede) mogelijkheid zagen om hun arbeid ten gelde te maken. Omdat de artiesten en andere arbeiders hun eigendom toch al verkocht hebben vind ik dat je best gratis kopietjes kan maken en weggeven.

Terzijde nog de kwestie van online betalen. Dat is m.i. niet veilig genoeg om er aan te beginnen. Anders zou ik denk ik best wel af en toe wat betalen aan uitgevers die gratis iets weggeven. Zoals aan Vodo (gratis film-torrents) http://vodo.net/ of aan Nine Inch Nails of aan de makers van gratis software bijvoorbeeld.

Reageer

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te testen indien u een menselijke bezoeker bent teneinde spam-inzendingen te vermijden.
Beeld-CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech