Reageer op:

Het is denk ik iets te

Het is denk ik iets te simplistisch gesteld dat er een "verbod" was om je t-shirt uit te doen. Misschien is het goed als je het stukje hierover uit het kampboek er nog eens op naleest. We hebben de actie en het kamp vorig jaar in heel korte tijd opgezet met een nieuwe groep die grotendeels geen ervaring had in het organiseren van een project op deze schaal. Dus op diverse aspecten was er natuurlijk ruimte voor verbetering. Als je feedback hebt over onderstaande tekst hoor ik het graag. Welke stukken waren goed, wat minder? Hoe zou jij het liever zien? Dan kunnen we dat meenemen bij het opstellen van de richtlijnen voor het actiekamp deze zomer in Groningen.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Top-less: Wat heeft een naakt bovenlichaam te maken met privileges

Als het warm is doen veel mensen hun T-shirts uit. Dit kan heerlijk fris en vrij voelen maar het heeft ook met bredere maatschapplijke patronen van privilege en onderdrukking te maken, omdat sommigen hier meer vrij in zijn dan anderen. Daarnaast kan het rondlopen met ontbloot bovenlichaam door de een oncomfortabel zijn voor andere mensen. Omdat niet iedereen zich bewust zal zijn van de gevoeligheden rondom dit onderwerp hebben we voor ons samenzijn op het kamp onderstaande richtlijn met toelichting opgesteld.

In onze samenleving is een mannelijk naakt bovenlichaam (dat voldoet aan de Westerse schoonheidsidealen) sociaal geaccepteerd, terwijl de lichamen van vrouwen* en trans* worden geobjectificeerd en gesexualiseerd. Mensen die geraakt worden door seksisme maar wel topless rondlopen worden geconfronteerd met mensen die naar hen staren, mensen die hen beoordelen, en krijgen al snel commentaar en andere transgressies. Deze seksualisering legt een sociaal taboe op: terwijl mannen relatief vrij zijn hun t-shirt uit te trekken moeten vrouwelijke tepels bedekt worden in openbare ruimtes.

We leven ook in een samenleving waar seksueel geweld niet een uitzondering, maar een sociale realiteit is. Voor mensen die te maken hebben gehad met seksueel geweld kan de ongewenste confrontatie met een mannelijk naakt bovenlichaam nare herinneringen terug naar boven halen en daarom emotionele stress veroorzaken.

Natuurlijk kan het ontbloten van het bovenlichaam ook gezien worden als een daad van emancipatie, om onderdrukkende sociale normen tegen te gaan en een lichamen te bevrijden. Dit is echter een langer maatschappelijk proces en het kan niet van iedereen verwacht worden om hierin voorop te lopen. Het is daarom belangrijk dat mensen zelf kunnen bepalen of en wanneer ze naakte mensen willen tegenkomen.

Zelfs als we strijden voor een andere en betere wereld komen we allemaal uit een samenleving met hetero-normatieve idealen over schoonheid en daarnaast een seksueel geweldadige cultuur. We hopen daarom dat dit kamp een plek kan zijn waar we ons bewust zijn/worden van onze privileges en kunnen experimenteren met alternatieven. Hier moeten we ook onze grenzen herkennen, en in het bijzonder die van anderen. Het kamp is geen utopie, maar een manier om daar te komen.

In verband met bovenstaande overwegingen vragen we iedereen om na te denken voordat je je T-shirt uit doet. Wanneer je je t-shirt wilt uitdoen, vraag dan even aan de mensen om je heen of ze het okay vinden. Gedurende plenaire sessies, workshops, tijdens etensmomenten en in de EHBO-tent, meditatie-tent en de info-tent wordt iedereen verzocht bovenkleding aan te houden.

Reageer

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te testen indien u een menselijke bezoeker bent teneinde spam-inzendingen te vermijden.
Beeld-CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech